۰
plusresetminus
عوامل سیا با به راه انداختن تبلیغات سیاه به اسم حزب توده، به هشدار دادن به رهبران مذهبی تهران توجه جدی داشتند و این رهبران را تهدید می کردند که اگر با مصدق مخالفت کنند. با مجازات سختی مواجه می شوند.
جنگ روانی علیه دولت ملی
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

جنگ روانی علیه دولت ملی

آمریکایی ها به غیر از توان نظامی که در نهایت علیه دولت ملی و هوادران ملی شدن نفت به کار بردند، جنگ روانی سختی را نیز علیه آنها به کار بستند. جنگی که از یک طرف تشدید شکاف میان جناح ملی و مذهبی نهضت را دنبال می کرد و از سوی دیگر در تلاش بود تا چهره مصدق و یارانش را در نزد مردم بدبین کند. این کار با حربه های متعددی پیش می رفت. این مسئله در روزهای کودتا شکل عملیاتی تری به خود گرفت.

«در این زمان، جنگ روانی علیه مصدق کم کم به اوج خود می رسید. مطبوعات تحت کنترل، همگی علیه مصدق می نوشتند، در حالی که به دستور ایستگاه مطالبی را منتشر می کرد که از نظر ایستگاه مفید بود. عوامل سیا با به راه انداختن تبلیغات سیاه به اسم حزب توده، به هشدار دادن به رهبران مذهبی تهران توجه جدی داشتند و این رهبران را تهدید می کردند که اگر با مصدق مخالفت کنند. با مجازات سختی مواجه می شوند. تماس های تلفنی تهدیدآمیزی به اسم حزب توده با آنها صورت گرفت و یکی از چند بمب گذاری ساختگی در منزل این رهبران به اجرا درآمد.»1

1-کریستوفر پتریک، سیا در ایران، ترجمه: نعمت الله عاملی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1393، ص 50-51

https://www.cafetarikh.com/news/32962/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما