۰
plusresetminus
روش و تصمیم شاه در مورد انتخاب نمایندگان چنین بود که فهرست همه ی نامزدها را برای ساواک می فرستاد. سازمان امنیت فرمهای مخصوصی تهیه کرده بود که سوابق اشخاص در آن درج شده بود و مستقیما در اختیار شاه قرار می داد....
شاه چگونه نمایندگان مجلس را بر می گزید؟!
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

از زمان پهلوی اول انتخابات مجلس شورای ملی با تقلب تام انجام می شد. به این ترتیب که دو  شاه پهلوی به طور کامل و با کمک تعدادی معدودی از نزدیکان خود و با مشاوره دستگاه های امنیتی به انتخاب و گزینش نمایندگان مردم اقدام می کردند و آنگاه مردم را به صندوق ها می کشاندند:

شاه چگونه نمایندگان مجلس را انتخاب می کرد؟

«روش و تصمیم شاه در مورد انتخاب نمایندگان چنین بود بود که فهرست همه ی نامزدها را برای ساواک می فرستاد. سازمان امنیت فرمهای مخصوصی تهیه کرده بود که سوابق اشخاص در آن درج شده بود و مستقیما در اختیار شاه قرار می داد. این فرمها ستون ملاحظاتی داشت و گرایشات سیاسی، خصوصیات اخلاقی و سوابق اشخاص توسط سازمان امنیت در همین ستون درج می شد. کلیه گزارشات در حضور شاه خوانده می شد و شاه با استناد به گزارشهای ساواک، نظر نهایی را اعلام می کرد و سپس به وزارت کشور ابلاغ می شد و بقیه ی کارها و مقدمات رای گیری فراهم می آمد. اکثریت کسانی که برای مجلس رای آوردند متعلق به کدام گروه بودند؟ اکثریت نمایندگان متعلق به گروهی بودند که منصور در راس انان بود یعنی کانون مترقی.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/35919/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما