۰
plusresetminus
شاهان همیشه برای معمولی ترین رفتارهای روزانه خود آداب و تشریفات خاصی داشته اند. خواب شبانه و حضور در خوابگاه در دوران پادشاهی ناصرالدین شاه نیز قاعده و تشریفات خاصی داشت. دوستعلی خان معیرالممالک در کتاب «یادداشت هایی از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه» در این باره می نویسد . . .
مختصری درباره خوابگاه و آداب خواب ناصرالدین شاه
کافه تاریخ- سبک زندگی

 

شاهان همیشه برای معمولی ترین رفتارهای روزانه خود آداب و تشریفات خاصی داشته اند. خواب شبانه و حضور در خوابگاه در دوران پادشاهی ناصرالدین شاه نیز قاعده و تشریفات خاصی داشت. دوستعلی خان معیرالممالک در کتاب «یادداشت هایی از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه» در این باره می نویسد:

«خوابگاه شاه چندان بزرگ نبود و چهار اطاق اطرافش بود که از هر یک دری به آن باز می شد. یکی به رامشگران، دیگری به پاسداران و سومی به خواجه سرایان کشیک تعلق داشت (همه شب دو خواجه سرا تا صبحد کشیک می دادند) اطاق چهارم که استاد بهرام نقاش به سقف و دیوارهای آن مجالس عیش و سرور نقش کرده و به راستی نیک از عهده برآمده بود جز خوابگاه به شمار می رفت. چون شاه به  خوابگاه می رفت به یکی از خواجه های کشیک می گفت تا رفته فلان زنش را به حضور خواند. بانوی احضار شده به فراخور حال انعامی به خواجه سرا می داد. معمولاً به یکی اکتفا می شد ولی بعضی شبها پس از ساعتی زن دیگری و به ندرت سومی نیز احضار می گردید ولی هیچیک تا صبح نزد شاه نمی ماند و پس از آنکه مرخص می شد انیس الدوله به خوابگاه می آمد و پیوسته شاه شب را با وی به روز می آورد. »

 

منبع: دوستعلی خان معیرالممالک، یادداشت هایی از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه، تهران: نشر تاریخ ایران، 1361، ص 24

 

https://www.cafetarikh.com/news/36346/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما