۰
plusresetminus
معرفی کتاب «رفتارشناسی اجتماعی امامان در دوره عباسیان»

عباسیان و سیره سیاسی ائمه

در پیش گرفتن سیاست تقیّه برای حفظ جان شیعیان و سکوت در برابر بسیاری از قیام‌ها، تربیت شاگردان و مناظرت علمی با پیشوایان ادیان و فرق مختلف را می‌توان از اشتراکات ائمه نام برد که در این کتاب به طور مشروح به آن پرداخته شده است.
عباسیان و سیره سیاسی ائمه
  معرفی کتاب

در این کتاب عملکرد سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی ائمه از امام صادق تا امام زمان علیهم السلام در زمان حکومت عباسی، بررسی شده است.

 

تاریخ زندگانی ائمه علیهم السلام به لحاظ شرایط جامعه و نوع حکومت حکمرانان تفاوت‌هایی با هم داشت. از همین رو هر یک از ایشان با توجه به موقعیت و تکلیف خاصی که احساس می‌کردند به شیوه‌ای خاص به تبلیغ دین پرداختند. برای مثال، دوران امامت امام صادق علیه السلام که دوره انتقال قدرت از امویان به عباسیان بود، با دوران بسیار سخت امامت امام کاظم علیه السلام در حکومت خلفای ظالم عباسی، تفاوت‌های فراوانی داشت. رفتار و موضع‌گیری امامان ما در قبال خلفای عباسی گاه یکسان و بسیار نزدیک به هم بود و گاه با توجه به زمان و موقعیت، تفاوت‌هایی داشت.

 

عملکرد سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی ائمه از امام صادق تا امام زمان علیهم السلام در زمان حکومت عباسی، بررسی شده است. در پیش گرفتن سیاست تقیّه برای حفظ جان شیعیان و سکوت در برابر بسیاری از قیام‌ها، تربیت شاگردان و مناظرت علمی با پیشوایان ادیان و فرق مختلف را می‌توان از اشتراکات ائمه نام برد که در این کتاب به طور مشروح به آن پرداخته شده است.

 

منابع مورداستفاده در این کتاب عبارت‌اند از: «تاریخ های عمومی چون تاریخ طبری»، «تاریخ یعقوبی»، «الکامل ابن‌اثیر»، «اخبارالطوال دینوری» و همچنین از کتاب‌های مقاتلی چون «مقاتل الطالبین» و «وفیات الاعیان ابن خلکان».  

 

 

منبع:

 طیبه سلیمیان، «رفتارشناسی اجتماعی امامان در دوره عباسیان»، تهران:  بنیاد پژوهش‌های اسلامی ، 1392

https://www.cafetarikh.com/news/20081/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما