۱
۶
plusresetminus
معرفی کتاب « پوشش و تغذیه در سیره معصومان(ع)»

زندگی از جنس نور

جناب آقای امیرعلی حسنلو در کتاب پوشش و تغذیه در سیرۀ معصومان علیهم‌السلام ضمن اشاره به دیدگاه قرآن کریم، گفتار و کردار معصومان علیهم‌السلام را در این زمینه بررسی و تلاش کرده است نمونه و الگوی مناسبی از سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام دراین‌باره ارائه نماید.
زندگی از جنس نور
پوشش و تغذیه در زندگی انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از نمادهای فرهنگ و تمدن بشری می‌باشد. این دو جایگاه ویژه‌ای در تعالیم اسلامی دارند و تبیین چگونگی اهتمام معصومان علیهم‌السلام به این مقوله می‌تواند راهگشای جامعه باشد. جناب آقای امیرعلی حسنلو در کتاب پوشش و تغذیه در سیرۀ معصومان علیهم‌السلام ضمن اشاره به دیدگاه قرآن کریم، گفتار و کردار معصومان علیهم‌السلام را در این زمینه بررسی و تلاش کرده است نمونه و الگوی مناسبی از سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام دراین‌باره ارائه نماید. کتاب پوشش و تغذیه در سیرۀ معصومان علیهم‌السلام در چهار بخش تدوین شده است:بخش اول در کلیات شامل دو فصل: ۱٫ جایگاه تغذیه و پوشش در قرآن؛ ۲٫ تغذیه و پوشش رایج زمان معصومان علیهم‌السلام است.

بخش دوم در چهار فصل به جایگاه تغذیه و پوشش در سیرۀ پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه(ع) اختصاص یافته است.

در بخش سوم در دو فصل به نگرش ائمه در تغذیه پرداخته شده است.

درنهایت در بخش چهارم، نویسنده در دو بخش به نگرش و سیرۀ ائمه علیهم‌السلام در پوشش و لباس پرداخته است. 

جناب آقای حسنلو با استفاده از منابع غنی مختلف با انگیزۀ رفع نیازمندی‌های فرهنگی زمان و به اقتضای ضرورت به ارائۀ روشمند و شرح این گزاره‌های روایی دست زده است. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  

هم در زمستان ۱۳۹۲ به انتشار این اثر ارزشمند اقدام کرده است.

معرفی قسمت‌های مختلف 

بعد از مقدمه و پیشینۀ تحقیق، بخش اول کتاب با سه فصل شروع می‌شود. در فصل اول مفاهیم کلی با موضوعات پوشش و تغذیه که در کتاب آمده به صورت مختصر توضیح داده شده است. در فصل دوم جایگاه تغذیه و پوشش در قرآن با عناوینی چون: الف) جایگاه تغذیه (احکام شرعی غذاها در قرآن، خوراکی‌های مجاز، خوراکی‌های ممنوع، انواع غذاها در قرآن، مسئولیت‌خواهی در قبال نعمت‌ها و…)؛ ب) جایگاه پوشش (نیاز به پوشش، اهمیت پوشش، بهداشت لباس، آراستگی) توضیح داده شده است. فصل سوم با عنوان «فرهنگ تغذیه و پوشش در زمان معصومان علیهم‌السلام» آخرین فصل بخش اول است. تأثیر آموزه‌های اسلام در تغذیه و پوشش مردم حجاز، پوشش رایج عصر معصومان علیهم‌السلام، تفاوت‌های سیرۀ معصومان علیهم‌السلام در تغذیه و پوشش، تأثیر تحولات اقتصادی در سیرۀ معصومان، تأثیر شأن و جایگاه اجتماعی در سیرۀ معصومان علیهم‌السلام عناوین این فصل می‌باشد.

بخش دوم تغذیه و پوشش در نگرش و روش نبوی و فاطمی دارای سه فصل می‌باشد. فصل اول با عنوان جایگاه تغذیه در نگرش و روش پیامبر(ص) دارای دو بخش اصلی است که ابتدا به اهمیت تغذیه در نگرش پیامبر عظیم‌الشأن اسلام می‌پردازد و در قسمت دوم جایگاه تغذیه در روش حضرت(ص) برررسی کرده است. در فصل دوم پوشش از نگرش و روش پیامبر صلی الله علیه و آله در دو بخش اصلی لباس‌های پیامبر و آداب لباس پوشیدن پیامبر مورد تحقیق واقع شده است و در نهایت در فصل سوم، تغذیه و پوشش در نگرش و روش حضرت زهرا(س) با عناوین: تغذیه در سیرۀ حضرت زهرا سلام‌الله علیها، پوشش زن در نگرش اسلام، آثار اجتماعی پوشش زن و پوشش در روش حضرت فاطمه علیها سلام،  پایانی است برای بخش دوم.

در بخش سوم که به جایگاه تغذیه در نگرش و روش ائمه اطهار علیهم‌السلام می‌پردازد، نگارنده در دو فصل کلی مطالب را دسته‌بندی کرده است. ایشان ابتدا جایگاه تغذیه را با عناوینی چون اهمیت تغذیه، تأثیر تغذیه، پیوند عبادت و تغذیه و… آورده‌‌اند و در ادامه به ویژگی‌ها و خواص برخی غذاها می‌پردازند. گوشت، شیر و لبنیات، غلات، حلوا، عسل، نمک، سرکه، برنج، خرما، انار، سیب و… از جمله غذاها و میوه‌هایی است که توصیه‌هایی دربارۀ آنها در این فصل کتاب آمده است. در ادامۀ این فصل هم دستورهای بهداشتی عنوان شده است. اما فصل دوم این بخش به جایگاه تغذیه در روش ائمه اطهار علیهم‌السلام در سه بخش خوراکی‌ها (لبنیات، گوشت‌ها، ذوغن و سرکه)، وعده‌های تغذیه (صبحانه و عصرانه) و آداب تغذیه می‌پردازد.

بخش چهارم به جایگاه پوشش در نگرش و روش ائمه علیهم‌السلام اختصاص پیدا کرده است. در این بخش ابتدا مقدمه‌ای کوتاه آمده و سپس در فصل اول «جایگاه پوشش در نگرش ائمه علیهم‌السلام» مطالب متنوع تحت عناوین آراستگی در نگرش ائمه علیهم‌السلام، پوشش در عبادت، تأمین برای نیازمندان در نگرش ائمه علیهم‌السلام و تفاوت پوشش مرد و زن آمده است. در ادامه در فصل دوم ویژگی‌های پوشش در نگرش ائمه علیهم‌السلام مورد بررسی نویسنده قرار گرفته است. جنس و رنگ پوشش، تنگ نبودن، تنوع و… خصوصیاتی است که در این فصل به آن پرداخته شده است و در نهایت در فصل سوم روش ائمه علیهم‌السلام در پوشش با خصوصیاتی چون نوع، نوپوشی لباس شادی و عزا، لباس نظامی، جنس، و… مورد تحقیق جناب آقای امیرعلی حسنلو قرار گرفته است.

«…در پایان نویسنده در چندین صفحه به صورت کلی نتایج خود از تحقیق را بیان کرده است. پایان‌بخش کتاب  نیز اعلام، کتاب‌نامه و فهرست منابع می‌باشد.

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/20663/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
عالی کتاب
feedback
Iran, Islamic Republic of
قائمی
کتابی بی نظیر در سیره که امروز نیاز جامعه هست این موضوعات تبیین شود
feedback
Iran, Islamic Republic of
رجیمی
عالی این کتاب
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقاجانلو
بسیار زیبا
feedback
Iran, Islamic Republic of
قسرین
عالی و پر محتوا ومفید
feedback
Iran, Islamic Republic of
حکمت
کتاب بی نظیر در سده اخیر با نگاه نو به سیره اهل بیت