۱
plusresetminus
سردار سلیمانی بیش از سه دهه است که در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی ایران در حال جانفشانی است، با اینحال نام وی در سال 1393 در ابعادی بسیار وسیعتر در قیاس با ادوار پیشین بر سر زبانها افتاد. جهانی شدن نام قاسم سلیمانی با ظهور پدیده شیطانی و مرموز داعش همزمان شد. به عبارت دیگر با اوجگیری تجاوزات و جنایات و در عین حال پیشروی های داعش در خاک عراق نام حاج قاسم سلیمانی به عنوان ناجی بغداد بیش از هر زمان دیگر بر سر زبانها افتاد. اما سلیمانی چه اقدام خاصی کرد که امروز به یکی از محبوبترین چهره ها در نزد مردم ایران، جهان تشیع و حتی جهان اسلام تبدیل شده است؟
قاسم سلیمانی؛ مردی برای تمام فصول

با مروری کوتاه بر اخبار منتشر شده درباره حاج قاسم سلیمانی در سطح رسانه های ایرانی(رسانه های اصول گرا، اصلاح طلب و مستقل)، یک موضوع  بیش از هر نکته دیگر توجه انسان را به خود جلب می کند، اینکه تمام مردم و سیاستمداران ایران فارغ از گرایشات و وابستگی های سیاسی همگی به تحسین حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران پرداخته اند. شخصیتی که بسیاری از سیاستمداران دنیا از جمله باراک اوباما رئیس جمهور دولت ایالات متحده برای وی احترام ویژه ای قائل هستند.[i] سردار سلیمانی امروز  تبدیل به چهره ای فراملی و محبوب نزد همه مردم ایران، جهان اسلام و تمام آزادیخواهان دنیا شده است. اقدامات این اسطوره غیرافسانه ای در طول سالهای اخیر به گونه ای است، که نه تنها مردم ایران بلکه بسیاری از مردم مسلمان منطقه(شیعه و سنی)، امروز با شنیدن نام وی احساس امنیت و آرامشی مضاعف می کنند. مردی که همه جا هست و در عین حال هیچ جا نیست. این چهره برتر سال 1393 امروز به اصلی ترین نماد مقاومت در برابر طاغوت و استکبار تبدیل شده است.

سردار سلیمانی بیش از سه دهه است که در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی ایران در حال جانفشانی است، با اینحال نام وی در سال 1393 در ابعادی بسیار وسیعتر در قیاس با ادوار پیشین بر سر زبانها افتاد. جهانی شدن نام قاسم سلیمانی با ظهور پدیده شیطانی و مرموز داعش همزمان شد. به عبارت دیگر با اوجگیری تجاوزات و جنایات و در عین حال پیشروی های داعش در خاک عراق نام حاج قاسم سلیمانی به عنوان ناجی بغداد بیش از هر زمان دیگر بر سر زبانها افتاد. اما سلیمانی چه اقدام خاصی کرد که امروز به یکی از  محبوبترین چهره ها در نزد مردم ایران، جهان تشیع و حتی جهان اسلام تبدیل شده است؟

بی تردید شخصیت پیچیده و در عین حال ساده قاسم سلیمانی به گونه ایست که برای کسب شناخت جامع نسبت به او باید نگاهی منظومه ای به ابعاد شخصیتی وی داشت. ولایت پذیری، ایثار، استقامت، حجب، تواضع، آرامش، سلامت نفس، شجاعت و رشادت تنها گوشه ای از ویژگیهای شخصیتی این سردار بزرگ اسلام است که بسیاری از نزدیکان بر آن تاکید نموده اند، با اینحال و به باور نگارنده «ولایت پذیری» راز ماندگاری و محبوبیت این سردار بزرگ اسلام است. سلیمانی با تبعیت محض از فرماندهی کل قوا سالهاست که در نبرد مستقیم و رو در رو با دشمنان این مرز و بوم به سر می برد با اینحال امروز وضعیت به گونه ای رقم خورده است که بسیاری از مردم منطقه به ویژه مردم سوریه، عراق و لبنان وی را ناجی خود می دانند.

اقدامات وحشیانه گروه تروریستی داعش گروهی که به باور بسیاری از مطلعین پیوندهای آشکاری با سرویسهای امنیتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس دارد تا بدانجا پیش رفت که به حسب داعیه های جهان گستر  ابوبکر البغدادی خلیفه این گروه شیطانی، همنوا با مردم سوریه و عراق بسیاری از مردم دیگر کشورها و حتی مردم اروپا و آمریکا این گروه را به عنوان گروهی وحشی که عاملی اساسی برای تهدید صلح جهانی می باشد شناسایی نمودند. ایجاد ائتلاف جهانی ضد داعش به رهبری دولت ایالات متحده که  همراهی بسیاری از کشورهای دنیا را با خود داشته است، اوج اقدام تقابلی غرب با این گروه تروریستی بوده است.[ii] روند پیشروی این گروه تروریستی تا بدانجا پیش رفت که به شهادت ناظرین، بغداد پایتخت عراق نیز در آستانه سقوط قرار گرفته بود. با اینحال حضور به موقع سرداران و مستشاران ایرانی به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی روند پیشروی این گروه تروریستی را نه تنها کند بلکه معکوس ساخت. تکریت آخرین شهری است که با هدایت و فرماندهی حاج قاسم از دست نیروهای وحشی داعش خارج شد.

بی تردید وقتی شدت تهدیدی چون داعش در سطح دنیا فراگیر می شود هر فرد یا گروهی که در برابر آن تهدید ایستادگی نماید محبوبیتی جهانی خواهد یافت. اتفاقی که امروز و به استناد میزان سرچ نام ژنرال قاسم سلیمانی در موتورهای جستجوگری چون گوگل، یاهو، آلتاویستا و . . . ، برای فرمانده سپاه قدس ایران افتاده است. گویی نه تنها مردم ایران و جهان اسلام بلکه مردم تمام کشورهای دنیا امروز  قدردان سردار سلیمانی سرباز بی ادعای ولایت اند. این محبوبیت را می توان نمادی بارز از صدور انقلاب اسلامی ایران و  ظهور قدرتی نوین به نام ایران اسلامی دانست.

بی شک بر سر زبان افتادن نامهایی چون قاسم سلیمانی در مناطق مختلف دنیا به ویژه در کشورهای جهان اسلام را باید به فال نیک گرفت. دستگاه های متولی دیپلماسی کشور به ویژه رسانه های برون مرزی کشور باید با بهره مندی از ظرفیتی که چهره ای چون قاسم سلیمانی در اختیار گذارده است، به تقویت حداکثری دیپلماسی عمومی ایران در اقصی نقاط دنیا به ویژه در سطح کشورهای خاورمیانه بپردازند.

 افکار عمومی دنیا به طور عام و افکار عمومی ملل مسلمان منطقه به طور خاص امروز دریافته اند که اقدامات ایران در منطقه نه تنها تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه ای نیست بلکه بر خلاف اقدامات زیاده خواهانه قدرتهای فرامنطقه ای نظیر ایالات متحده در راستای تامین و تضمین ثبات و امنیت منطقه ای است. مقایسه نوع تقابل ایران  با داعش و نیز نو تقابل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری دولت اوباما مردم منطقه را به این جمع بندی رسانده است که ژنرالهای ایرانی ای چون قاسم سلیمانی بسیار بیشتر از ژنرالهای آمریکایی و انگلیسی قابل اعتمادند. بر همین اساس است که امروز مردم کشورهای عراق و سوریه فارغ از زبان، مذهب و ملیت همگی دلبسته سربازان بی ادعایی چون سلیمانی شده اند.  نکته پایانی آنکه سلیمانی و سلیمانی ها باید با همت رسانه های جریان انقلاب تبدیل به الگوهایی برای تمام جوانان ایرانی و مسلمان شوند.


پی نوشتها

[i] - بنا به ادعای صادق خرازی اوباما رئیس جمهور ایالات متحده درباره حاج قاسم سلیمانی به حیدرالعبادی نخست وزیر جدید عراق گفته است: «او دشمن من است ولی من برای او احترام ویژه ای قایل هستم.»

http://fararu.com/fa/news/212946
[ii] - ائتلافی که از همان آغاز تشکیل و آغاز فعالیت به دلیل مشکوک بودن اهداف مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفت.
 
https://www.cafetarikh.com/news/20739/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما