۰
plusresetminus
رضا مقصودی گفت: خبرنگاران به دنبال روابط عمومی امام برای ارتباط گیری بودند. وقتی خبرنگاران تنها با چند کاست و یک ضبط صوت مواجه شدند، متعحب بودند. آنها به دنبال پرسنل دفتر امام بودند.
خبرنگارانی که دنبال روابط عمومی امام خمینی بودند
جواد مقصودی در برنامه رادیو روزگار گفت: ما با امام از سال 41 و 42 تماس داشتیم و در جریان مبارزات امام به رژیم بودیم. سال 45 امام پیش از سفر به حج گفتند: فکر تغییر رژیم را در ذهن مردم زنده نگه دارید. با اخطار صدام به امام دنبال راه چاره بودیم که امام فرمودند: من فرودگاه به فرودگاه تکالیفم را انجام می دهم .

وی در حضوص انتخاب پاریس گفت: فرانسه کشور آزاد بود و با ورود امام همه خبرنگاران آمدند. شاید اگر ایشان به کویت می رفتند، این گونه رسانه ای نمی شدند. نوفل و شاتو یک حومه بود و با پاریس فاصله داشت خبرنگاران به دنبال روابط عمومی امام برای ارتباط گیری بودند. وقتی خبرنگاران تنها با چند کاست و یک ضبط صوت مواجه شدن متعجب بودند . آنها به دنبال پرسنل دفتر امام بودند.

مقصودی افزود: امام تصمیم گرفتند به ایران بیایند. اما در دل انقلابیون برای حفاظت جان امام استرس بود . امام به سلامت وارد فرودگاه مهر آباد شدند . بعد از آن به بهشت زهرا رفتن و نطق تاریخی خود را بیان کردند . آیت الله خامنه ای در آن زمان فرمودند: من از امام پرسیدم که شما کی به فکر حکومت اسلامی افتادید امام فرمودند هیچ وقت ما هر زمان فقط به تکلیف خودمان عمل کردیم و خدا حاصل مجاهدت را پیروزی بر دشمن قرار داد. هرکس تنها ادعا کرد و راه الهی را نرفت سقوط می کند .

* تفاوت انقلاب ما با دیگر انقلاب ها

ولی الله چه‌پور  در برنامه رادیو روزگار بیان کرد : در رابطه با انقلاب و افرادی که در این کار دخیل بودن مسائل زیادی است .نماینده مالی آیت الله طالقانی بودم . با اجازه آیت الله طالقانی برای دیدن امام به پاریس رفتم.

وی افزود: انقلاب ما با انقلاب های دیگر فرقش این است که ارتش به طرف مردم برگشت .آقای طالقانی سهم بزرگی داشتند، ایشان گفتند: به ارتش اسلحه ندادن که جلوی مردم به ایستند.

* حج بدون برائت حج نیست

سید حسین رضوی یک تاریخ ساز که به قول خودش اولین بار که به حج رفت از خدا درخواست چهل سال حج را کرد؛ در برنامه رادیو روزگار گفت : در حادثه مهر سال 1366 ما در اواخر جنگ بودیم و دنیا علیه ما بود . امام هم بیان داشتند که حج بدون برائت حج نیست  و حجاج قصد عزیمت به محل اسکان خودشان را داشتند که راه را بستند. در مراسم برائت هر ساله تعدادی هم خارجی است. صعودی ها اماده زد و خورد بودند و شروع کردند .

به گزارش خبرنگار رادیو کتاب، معاونت کاروان حج افزود : روز بعد شرایط بدی بود و خیلی ها کاروان های خودشان را گم کرده بودند مشکل اصلی ما گم شدگان در آن حادثه بود که خدا را شکر سامان دهی شدند . آن سال ما 162 هزار و 500  نفر زائر و 430 نفر شهید داشتیم . بالای هزار نفر هم زخمی شدند .قصد آنها عدم مطرح شدن اسلامی که حضرت امام مطرح کرده بودند در آن زمان بود. حج تسکین دهنده من است و حج را به عشق عرفات می روم .

* کمک نظامیان در ثبت انقلاب به یک عکاس

دنبال مکان بلند بودم که از افتادن مجسمه شاه عکس بگیرم. یک نیروی نظامی که آنجا بود به من گفت: بیا رو دوش من و عکست را بگیر.

به گزارش خبرنگار رادیو کتاب، مهدی میرزایی در گفتگو با برنامه رادیو روزگار گفت : علاقه به عکاسی داشتم و در بچگی از دوستانم عکس می گرفتم و آن عکس ها را می فروختم. عکاسی خبری خلاقیت مهم است عکاسی خبری سرشار از استرس است .

عضو هیئت علمی عکاسان مطبوعات افزود: همه کارم را از تجربه و از اساتید روزنامه کیهان یاد گرفتم. عکاسی خبری متفاوت با عکس آتلیه است . اگر خطایی در تاریک خانه از ما سر بزند، یک سوژه را از دست داده ایم . بعضی از عکس ها در وجود افراد می ماند مانند عکس های17 شهریور که فراموش نشدنی است . سوژه 26 دی، رفتن شاه و پایین کشیدن مجسمه شاه خاطره انگیزه است .دنبال مکان بلند بودم که عکس بگیرم نظامی آنجا بود بهم گفت بیا رو دوش من و عکست را بگیر .

رادیو کتاب روی موج اف ام ردیف 5/95 مگاهرتز هر روز از ساعت 18 تا 2 بامداد به سمع علاقمندان می رسد. مخاطبان نیز می توانند از طریق گیرنده های دیجیتال و یا وبگاه www.bookradio.ir برنامه های رادیو کتاب را دریافت کنند. ارتباط با رادیو کتاب از طریق شماره پیامک 30000900 و یا رایانامه radiobook@irib.ir امکان پذیر است.



https://www.cafetarikh.com/news/22606/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما