۰
plusresetminus
ابوالجارود گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: هنگامى که قائم اهل بیت (ع) (یعنى امام حاضر) درگذشت، کسى که پس از او است به چه وسیله شناخته مى‏ شود؟...
ظاهر و رفتار امام مهدی(عج) بعد از ظهور!
 با توجه به آنکه مردم همواره برای پذیرش امری نشانه ای می خواهند و در این میان غرض ورزان نیز می کوشند کارشکنی کنند به ویژه وقتی پای مسئله ای در حد و اندازه مهدویت در میان باشد، ائمه اطهار (ع) در روایات متعدد نشانه های ظاهری، رفتاری و کرداری امام عصر (عج) را بعد از ظهور بیان کرده اند تا امت در شناخت آن حضرت (عج) دچار مشکل نشود.

ابو الجارود زیاد بن منذر گوید: امام باقر (ع) فرموده اند: «هنگامى که قائم علیه السّلام ظهور کند با پرچم رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و انگشترى سلیمان و سنگ و عصاى موسى ظهور خواهد کرد، سپس منادى خود را دستور مى ‏دهد و او ندا در مى ‏دهد که: توجّه کنید هیچ کس از شما هرگز غذا و آشامیدنى و علوفه به همراه برندارد، و یاران او خواهند گفت: حتما او مى‏خواهد که ما و چهارپایانمان را از گرسنگى و تشنگى هلاک کند، پس او حرکت مى‏کند و آنان به دنبالش به راه مى ‏افتند، پس نخستین منزلى که در آن فرود مى‏آیند ضربه‏اى به سنگ مى‏زند و خوراک و آشامیدنى و علوفه از آن به بیرون جریان مى‏ یابد، آنان و چهارپایانشان مى‏خورند و مى‏آشامند تا اینکه در نجف بیرون کوفه فرود مى‏آیند».

همچنین، ابوالجارود گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: هنگامى که قائم اهل بیت (ع) (یعنى امام حاضر) درگذشت، کسى که پس از او است به چه وسیله شناخته مى‏شود؟

حضرت باقر (ع) فرمودند: «با راهنمائى و کم سخنى و وقار، و اقرار آل محمّد (ص) به برترى او، و از میان مشرق و مغرب (یعنى در همه دنیا) چیزى از او پرسیده نمى‏ شود مگر اینکه پاسخ مى‏ گوید».

و حمران بن أعین از امام باقر (ع) روایت کرده که آن حضرت (ع) فرمودkn: «گوئى من این دین شما را چنان مى‏بینم که پیوسته در حالى که در خون خویش دست و پا مى‏زند در حرکت است (با پیکر به خون کشیده که به خاطر وارد شدن ضربه‏ ها و جایگزینى بدعت ها به جاى سنت ها، زخمى از میان شما بیرون رفته و از دسترس شما خارج شده است) و هیچ کس آن را به شما باز نمى‏گرداند مگر مردى از ما خاندان، پس در هر سالى دو نوبت به شما بخشش خواهد کرد و در هر ماه دو نوبت روزى به شما خواهد داد، در دوران او شما از حکمت برخوردار مى‏شوید تا آنجا که یک زن در خانه خود برابر کتاب خداى تعالى و روش پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله (همچون مجتهد با استنباط شخصى) به انجام تکالیف شرعى خود پردازد».

مفضل گوید: شنیدم امام صادق (ع) مى‏ فرمایند: «همانا صاحب این امر را خانه‏اى است که بدان «خانه حمد» گویند، در آنجا چراغى است که روشنى مى‏ بخشد و از آن هنگام که (صاحب امر) زاده شده تا روزى که با شمشیر قیام کند خاموش نخواهد شد».

همچنین روایات درباره آنچه حضرت بقیه الله الاعظم (عج) به وسیله آن شناخته می شود تصریحاتی دارند.

برای مثال حارث بن مغیره نصرى گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: امام (عج) با چه نشانه‏ اى شناخته مى ‏شود؟ فرمودند: «به آرامش و وقار.»، عرض کردم: و دیگر با چه؟

فرمودند: «نیز با حلال و حرام او را مى‏ شناسى، و نیازمندى مردم به او، در صورتى که او خود به هیچ کس نیاز ندارد، همچنین سلاح پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله نزد اوست (آن را با خود دارد)» عرض کردم: آیا ممکن است که کسى به جز وصى فرزند وصى امام باشد؟

فرمودند: «نمى‏ شود، مگر جانشینى باشد و فرزند جانشینى».

منبع:

الغیببة (للنعمانی )، ترجمه غفارى، صفحه 343

 

منبع: قدس آنلابن

https://www.cafetarikh.com/news/22880/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما