۰
plusresetminus
بنا به گواهی متون تاریخی صحیح السند، یکی از ویژگی های ممتاز سیدالشهدا (ع) بی شک عفو و گذشت ایشان نسبت افراد غرض ورز و ناآگاه نسبت به حقانیت ایشان بوده است.
ماجرایی از عفو حسین بن علی (ع)
در این باره محدث قمى‏  نقل کرده است: در یکى از کتب اخلاقى، جریانى به این عبارت دیدم، عصار بن مصطلق گفت: در سفرى وارد مدینه شدم. حسین بن على (ع) را دیدم، از سیماى خوش و قیافه جذاب او، خوشم آمد و آن کینه ‏اى که سینه ‏ام، از پدر او پنهان داشت، حسد مرا بر انگیخت [به قصد توهین و آزار، نزدیک او رفتم و] گفتم: تو فرزند ابوترابى؟ فرمود: آرى. پس در ناسزا گویى او و پدرش، تا توانستم سخن گفتم و همین که خسته شدم و باز ماندم، همچون دلسوزى مهربان، به من نگاهى کرد، سپس این آیات را تلاوت فرمود: اى رسول ما؛ طریقه عفو و بخشش، پیش گیر و به نیکوکارى، امر کن و چنانچه نپذیرند، از مردم نادان روى بگردان و چنانچه بخواهد، از طرف شیطان در تو، وسوسه و جنبشى پدید آید، به خدا پناه بر که او به حقیقت، شنوا و دانا است. چون پرهیزکاران را از شیطان، وسوسه و خیالى به دل فرا رسد، هماندم خدا را به یاد آرند و همان لحظه، بصیرت و بینایى پیدا کنند.

 سپس فرمود: بر خود آسان گیر؛ از خداى سبحان براى خودم و تو، طلب آمرزش می کنم. اگر از ما کمک بخواهى، کمک می ‏کنیم و اگر از ما بخششى بطلبى، بر تو بخشش مى ‏آوریم و اگر از ما هدایت جویى، راهنماییت مى‏کنیم. عصام گفت: بخاطر آن بدرفتاریم، آثار پشیمانى مرا فرا گرفت. پس رفتار یوسف، با برادران پشیمان خود را یاد آورده، این آیه شریفه را تلاوت فرمود: اکنون، هیچ خجل و متأثر نباشید که من، عفو کردم و خدا هم گناه شما ببخشد و او، مهربانترین مهربانان است.

بعد حضرت سؤال فرمود: آیا اهل شامى؟ عرض کردم: آرى. فرمود: (این رفتار تو) عادتى است که از قبیله اخزم، سراغ دارم. خدا ما و شما را نگه دارد. اکنون بی ‏هیچ بیم و هراسى، حوائج و پیشامدهایت را نزد ما بیاور. ان شاءاللَّه مرا در بهترین گمان خود، خواهى یافت. عصام گفت: از این رفتار بزرگوارانه، آنچنان شرمنده شدم که زمین با همه گستردگیش، بر من تنگ آمد و دوست داشتم مرا در خود فرو می ‏برد. سپس آهسته و پنهانى، از نزد او دور شدم، در حالى که بر روى زمین، هیچ کس برایم محبوب‏تر از او و پدرش نبود.

منابع:

۱-سوره اعرأف: آیه ۱۹۹.

۲-سوره یوسف: آیه ۹۲.

۳-نسوی، نفثة المصدور: ۶۱۴.

منبع» قدس آنلاین

https://www.cafetarikh.com/news/32149/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما