۰
plusresetminus
در علت نام‌گذاری این مسجد گفته شده که سهیل، نام سازنده آن مسجد است، عبدالقیس، نام طایفه‌ای است که این مسجد در منطقه سکونت آنها بنا شده و بنی‌ظفر هم یکی از طایفه‌های قبیله عبدالقیس است.
عکسی تاریخی از مسجد سهله
مسجد سهله (نام‌های دیگر: مسجد سهیل، بنی‌ظفر، عبدالقیس) از مشهورترین مساجد اسلامی است که در قرن اول هجری توسط قبایل عرب در کوفه در سمت شمال غربی مسجد جامع کوفه به فاصله حدود دو کیلومتر ساخته‌شده‌است. سهله به معنای زمین هموار است. این مسجد در زمینی خالی از سکنه که اطراف آن پوشیده از ماسه‌های قرمز است ساخته شده است. شکل هندسی آن تقریباً به صورت مستطیل با طول ۱۴۰ متر، عرض ۱۲۵ متر و مساحتی بالغ بر ۱۷۵۰۰ مترمربع است.  

این مسجد یکی از کهن‌ترین مساجد منتسب به امام دوازدهم، شیعیان است. مسجد سهله در فرهنگ شیعه، بعد از مسجد کوفه، با فضیلت‌ترین مسجد به حساب می‌آید. در بخش‌های مختلف صحن مسجد محرابهایی ساخته شده است که به نام پیشوایان دینی نامگذاری شده، ازجمله مقام امام صادق(ع)، امام سجاد(ع)، مقام امام زمان(ع)، ابراهیم(ع)، ادریس(ع)، خضر(ع).

 

مسجد سهله را قبیله بنی ظفر ساخته‌اند. آنها طایفه‌ای از انصار بودند و امام علی(ع) مسجد بنی ظفر را همانند مسجد کوفه دانسته است.

 

به همین دلیل در علت نام‌گذاری این مسجد گفته شده که سهیل، نام سازنده آن مسجد است، عبدالقیس، نام طایفه‌ای است که این مسجد در منطقه سکونت آنها بنا شده و بنی‌ظفر هم یکی از طایفه‌های قبیله عبدالقیس است.

 

ابن‌الفقیه از حضرت علی(ع) روایت می‌کند که فرمودند: در کوفه چهار بقعه مقدس وجود دارد که چهار مسجد در آن ساخته شده است. به حضرت عرض شد: آنها کدام مساجدند؟ حضرت فرمود: یکی از آنها مسجد ظفر یا همان مسجد سهله است.

   

پی نوشت:

محمدحسین رجبی، کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی، ص۴۲۷.

منبع: جام نیوز 

https://www.cafetarikh.com/news/32413/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما