۱
۱
plusresetminus
او که تحصیلات خود را در زمینه تاریخ در دانشگاه جورج واشنگتن به پایان رسانده بود در دهه ۱۹۹۰ به استخدام آژانس اطلاعاتی آمریکا درآمد و علاقه‌اش به خاورمیانه باعث شد تا مسئول تحلیل اطلاعات مربوط به ایران و عراق شود.
ناگفته های بازجوی اصلی صدام حسین

 جان نیکسون تحلیلگر ارشد سیا بود که سال‌های زیادی از زندگی خود را صرف مطالعه زندگی صدام کرده بود. او که تحصیلات خود را در زمینه تاریخ در دانشگاه جورج واشنگتن به پایان رسانده بود در دهه ۱۹۹۰ به استخدام آژانس اطلاعاتی آمریکا درآمد و علاقه‌اش به خاورمیانه باعث شد تا مسئول تحلیل اطلاعات مربوط به ایران و عراق شود. البته او در این کتاب تنها چند گریز کوتاه درباره ایران می‌زند و به جزئیات نمی‌پردازد. او نخستین کسی بود که در جلسات متعدد بازجویی از صدام شرکت و با او درباره اقداماتش در عراق و جامعه جهانی صحبت کرد. با اینکه این کتاب درباره بازجویی از صدام است اما شاید از آنجایی که نیکسون زمانی آن را به رشته تحریر درآورده که دیگر در سیا کار نمی‌کرد، شرحی بسیار کلی از جلسات بازجویی ارائه می‌دهد و بیشتر خاطراتش را در این رابطه بازگو می‌کند. او چند ماه بعد از سقوط بغداد و فرار صدام به عنوان تحلیلگر سیا به عراق اعزام می‌شود و در زمان دستگیری صدام، چند ماهی از استقرار او در این کشور می‌گذشت: «در دسامبر ۲۰۰۳ و ژانویه ۲۰۰۴ من نخستین آمریکایی بودم که پس از دستگیری صدام حسین از سوی نیروهای ایالات متحده، برای مدتی طولانی از او بازجویی کردم. تحلیلگر ارشد گروه سیا بودم که پنج سال پیش از آن در حوزه‌های عراق و ایران کار کرده بودم. در آغاز روند بازجویی، حس می‌کردم که صدام را می‌شناسم؛ ولی در هفته‌های بعد متوجه شدم که ایالات متحده در سطحی وسیع، هم درباره شخص او هم پیرامون نقشی که به عنوان دشمن قاطع جریان‌های رادیکال در دنیای اسلام داشت، از جمله افراطی‌گری سنی دچار بدفهمی بوده است.»

منبع: جان نیکسون، بازجویی از صدام؛ تخلیه اطلاعاتی رئیس‌جمهور، ترجمه هوشنگ جیرانی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، چاپ اول، پاییز ۱۳۹۶، س 43

 
https://www.cafetarikh.com/news/48323/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
کثیف تر از صدام جنایتکار خودش بوده
خدا لعنتش کنه که این همه ادمو کشت و حتی به مردم کشور خودشم رحم نکرد
واقعا اعدام تنها یک میلیاردم بدیهای امثال این موجود رو میتونه جواب بده
بقیه مجازاتش باید برای اون دنیا باشه