۱
plusresetminus
کلیه ابزار و آلات متعلق به این بارگاه‌‌های معظم زرین و سیمین است‌‌‌. از جمله مشاعل بزرگی که هر يك پنجاه تا شصت مارك (دوازده تا پانزده کیلوگرم) وزن دارد‌‌.
ارزش مادی و معنوی آرامگاه شیخ صفی

آرامگاه اکثر پادشاهان صفوی، آرامگاه‌هایی خاص بود که علاوه بر اهمیت منوی، از ارزش مادی بالایی نیز برخوردار بودند. چنانچه بخش مهمی از اندرون آرامگاه‌ها با فلزات گرانبها همچون طلا و نقره ساخته شده بودند. نمونه‌ای از این ساختار را می‌توان در آرامگاه شیخ صفی مشاهده کرد:
«کلیه ابزار و آلات متعلق به این بارگاه‌‌های معظم زرین و سیمین است‌‌‌. از جمله مشاعل بزرگی که هر يك پنجاه تا شصت مارك (دوازده تا پانزده کیلوگرم) وزن دارد‌‌، سینی‌هائی که مخصوص اطعام فقرا است، تقدانها، انبر و خاک‌انداز‌‌های بخاری‌‌، مجمر‌‌‌‌ها و عطرسوزها، روغندان‌‌ها و ظروف عطریات‌‌، ظروف آلات و ابزار طلا اختصاص به اعياد دارد. شامگاهان در بارگاه‌‌های مزارات و دهلیز‌‌ها شمعدان‌‌های متعددی روشن‌‌ می‌شود که تا طلیعه آفتاب نورافشانی‌‌ می‌کنند‌‌‌. بارگاه وسطی (مقصود مرقد مطهر حضرت معصومه علي‌‌ها السلام است‌‌‌) و مدخل آنهم چراغان و روشن‌‌ می‌باشد. دو شمعدان بسیار بزرگی که روی سه پایه‌‌‌‌ها قرار گرفته است، نورافشانی‌‌ می‌کند. هشت نفر روحانی موظف‌اند که شب و روز به قرائت قرآن کریم مشغول شوند.»



منبع .ژان شاردن، سیاحتنامه شاردن، جلد سوم، ترجمه محمد عباسی، تهران، چاپ پیروز، 1336، صص 75- 74
https://www.cafetarikh.com/news/49345/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما