۱
plusresetminus
بهائیان برای تبلیغات خود به ابزارها و نهادهای متعددی وابسته بودند. با این حال بهائیان نظامی جایگاه خاصی در میان تبلیغات بهائیان داشتند.
نقش بهائیان نظامی در تبلیغات بهائیان

بهائیان برای تبلیغات خود به ابزارها و نهادهای متعددی وابسته بودند. با این حال بهائیان نظامی جایگاه خاصی در میان تبلیغات بهائیان داشتند. مهمترین دلایلی که بهائیان برای امور تبلیغی بیشترین سوء استفاده را از بهائیان نظامی می‌نمودند، می‌‌توان در این موارد جستجو نمود:
 الف- جایگاه نظامیان در ‌‌‌میان‌‌‌: مردم در رژیم پهلوی نظامیان دارای قدرت زیادی بوده و این موضوع باعث می‌شد تا آن‌ها در داخل جامعه در شرایطی از امنیت اجتماعی قرار داشته باشند که مردم نتوانند به آن‌ها متعرّض شده و برخورد فیزیکی نمایند. بدیهی است که ابتکار عمل در دست آنان قرار گرفته و قدرت مانورشان افزایش قابل توجهی می‌‌یافت. مضافاً اینکه در مقاطعی که برخوردی فی مابین افراد عادی جامعه و نظامیان به وجود می‌‌آمد، معمولاً اولویت و یا به عبارتی مشخص،تر حق به نظامیان داده می‌شد.
 ب-توانایی نظامیان در امر ::سخنوری این مهم به واسطه‌‌‌ آموزه‌های شغلی در اکثر نظامیان ایجاد می‌گردید.
(ج) اعزام نظامیان به مأموریتهای مختلف داخل و- خارج از کشور این وضعیت باعث می‌‌گردید تا بهائیان نظامی قادر باشند به بیشتر شهر‌ها سفر نموده و در اوقات فراغت به امور تبلیغاتی و تشکیلاتی بهائیت بپردازند.
د-بهره برداری از امکانات و مقدورات وسیع و گسترده‌‌‌ ارتش و به طور کلی نیروهای مسلح در سراسر کشور.»


 منبع: شاداب عسگری، بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1396، صص 309- 310
https://www.cafetarikh.com/news/49630/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما