۰
plusresetminus
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام مبدأ تحولاتش را از فقه‌اش شروع کرده است، گفت:ادله فقهی امام ارجح بر ادله اجتهادی اوست.
مبنای تحول امام خمینی(ره) فقه است
 حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در همایش امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر که امروز در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در این سال های اخیر نسبت به مبانی امام (ره) بی‌توجهی بسیاری صورت گرفت و متاسفانه هر روز سکوت نسبت به این مبانی گسترده‌تر می‌شود.

وی افزود: تاریخ تمدنی نوین ما با مبدأیت امام شکل گرفت و این کم‌‌توجهی در ابعاد گوناگون به امام این پرسش را ایجاد می‌کند که ما به کدام سمت پیش‌ می‌رویم.

نبوی با بیان اینکه طرح بنیادین که از سوی رهبری مطرح می‌شود نیز با ترافیک سیاسی و طرح شعار و تبلیغات روبه‌رو می‌شود، گفت: آیت‌الله سبحانی خاطره‌ای را ذکر می‌کردند مبنی براینکه تقریراتی بر یکی از کتاب امام را نوشته‌ام و خدمت امام فرستادم تا ببیند و اگر نکته‌ای مدنظر او است گزارش بدهند. امام فرمودند: کار خوبی کردید. اما ای کاش نظر خودتان را می‌نوشتید. شما فقط مطالب مرا نوشته‌اید.

وی افزود: آیت‌الله سبحانی جواب دادند هر جور فکر کردم دیدم رأی شما‌ اولی است امام گفتند: الااقل یک فحش می‌دادید.

حجت‌الاسلام نبوی گفت: به لحاظ شخصی و خانوادگی علاقه بسیاری به امام داشتم پدر و پدربزرگ و اقوام نزدیک بنده در قیام 15 خرداد نقش‌های بسیار مؤثر داشتند. پدر قبل از سخنرانی تاریخی امام در فیضیه نزدیک به 20 باطری کامیون را برداشته بود و با سیم‌های به بلندگو وصل کرد چ.ن اختمال می‌داد که اگر امام نسبت به شاه انتقاد کند برق‌ها قطع می شود و زمانی که امام در فیضه در حال سخنرانی بود و نسبت به شاه انتقادهای تندی را مطرح کرد ساواک برق را قطع کرد.

 وی ادامه داد: من در زمان مبارزه حضرت امام بسیار کوچک بودم ولی همرا بستگانم و پدرم در مکان‌هایی که حضرت امام حضور داشت حضور پیدا می‌کردم و دوست داشتم نزدیک سجاده حضرت امام سجاده پهن کنم و نماز بخوانم و گاهی اوقات امام نیز مرا مورد تفقد قرار می‌داد و با مهربانی می‌گفت بچه‌جان شما چرا ایجا هستی.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با طرح این پرسش که فرق امام با مراجع دیگر چیست، گفت: اگر مبانی که امام مطرح کرده است نزد متفکران قبل از او بود چرا آنان نتوانستند این مبانی را استخراج کرده و به کار گیرند و اگر امام این مبانی را آورده است این مبانی چه بوده است؟.

وی افزود: بررسی مبانی که امام مطرح کرده است. دو بعد جامعه‌شناسی و روانشناسی دارد بعد جامعه‌شناسی‌اش این بودکه فرصت‌های اجتماعی در زمان امام به وجود آمد و بعد روانشناسی حرکت امام را با توجه به نظریه کاریزماتیک ماکس وبر قابل بررسی است اما با این دو عامل فوق نمی‌توان انقلاب اسلامی را به تعریف نشست هرچند این دو عامل غلط نیست اما بخش کوچکی از واقعیت‌های انقلاب را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام نبوی گفت: استدلالی میان فقه‌هاست که هرکس فقه‌اش منقح‌تر باشد از تردیدها بیشتر دور و فقه‌اش زنده‌تر و نتیجه‌بخش‌تر است. امام مبدأ تحولاتش را از فقه‌اش شروع کرده است که فقه زنده‌ای بود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: اولین شاخص و اصول فقه امام این است که ادله فقهی او ارجح بر ادله اجتهادی اوست

https://www.cafetarikh.com/news/27078/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما