۰
plusresetminus
سیر جیمز اوترام آخرین رزیدانت انگلیس در اود بود. او در دسامبر ۱۸۵۴ در این سمت منصوب شد. با تحریکات و گزارش‌های او سرانجام در ژانویه ۱۸۵۶ به دستور لرد دالهوزی بقایای دولت اود به اشغال نیرو‌های انگلیسی درآمد.
نقش انگلیس در سقوط دولت هند

دولت اود یکی از بهترین دولت‌های هند بود که به دلیل ایجاد رشد اقتصادی مورد توجه و رضایت بالای مردم قرار داشت. این دولت علیرغم دستاوردهای مثبت خود توسط استعمارگران سقوط کرد. نقش استعمارگر انگلیس در سقوط این دولت بسیار مهم و تعیین کننده بود:
«سیر جیمز اوترام آخرین رزیدانت انگلیس در اود بود. او در دسامبر ۱۸۵۴ در این سمت منصوب شد. با تحریکات و گزارش‌های او سرانجام در ژانویه ۱۸۵۶ به دستور لرد دالهوزی بقایای دولت اود به اشغال نیرو‌های انگلیسی درآمد و اوترام به عنوان اولین کمیسیونر عالی ایالت اود اداره این منطقه را به دست گرفت. وجیدعلـی شـاه بـه کلکته تبعید شد و در سال ۱۸۸۷ در این شهر درگذشت. اوترام در اوایل مارس ۱۸۵۶ به عنوان فرمانده تهاجم نیرو‌های نظامی انگلیس به جنوب ایران راهی خلیج فارس شد. دایره المعارف اسلام (لیدن) انضمام اود به مستملکات بریتانیا را یکی از علل انقلاب بزرگ هندوستان (۱۸۵۷) می‌داند شهر‌های لکهنو و کانپور در منطقه اود کانون‌های اصلی انقلاب هند بودند و سخت ترین مقاومت‌ها را در برابر تهاجم ارتش انگلیس ابراز داشتند.»


منبع: عبدالله شهبازی، زرسالاران یهودی و پارسی استعمار بریتانیا و ایران، جلد 1، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی، 1377، ص 209
https://www.cafetarikh.com/news/49788/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما