در ادبیانت عامیانه و فولکلور ایران، لالاییها سادهترین ادبیات شفاهی هستند که بـیانگر لهـجه، زبان و فرهنگ هر قومی میباشند. مـضمون اصلی آنها عشق، مـحبت، ایـمان و صداقت است
یادداشت روزنامه الهام مبنی بر درج نامه سرگشاده قوام السلطنه (از پاریس) به شاه و تاکید بر صلاح نبودن تغییر مواد قانون اساسی و اصل 49 آن با توجه به مشروطه بودن نوع حکومت و درخواست عدم اقدام درمورد فوق
یکی از جراید مخالف جمهوری خواهی رضاخان و شخص سردار سپه، روزنامه فکاهی قرن بیستم به مدیریت میرزاده عشقی بود و عشقی با آنکه آزادیخواه و شخصا طرفدار رژیم جمهوری بود،با این وجـود بـا جمهوری مصنوعی و اجباری رضاخانی مخالف بود.
فتحعلیشاه با شنیدن خبر حمله مردم به سفارت تلاش زیادی جهت آرام ساختن اوضاع نمود؛ اما در نهایت نتوانست کاری از پیش ببرد و مردم به سفارت حمله کردند و گریبایدوف و سیو هفت نفر از همراهان وی را به قتل رساندند و سفارت را غارت نمودند...
خلیل ملکی پس از انتقاد شدید از هیئت حاکمه ایران و ذکر مفاسد و مظالم، دزدیها و هرج و مرج ها در کشور ما، به عنوان اینکه دولت انگلیس موجد و بانی تمام این گرفتاریها در ایران است، با تاثر شدید گفت: شما از جان ما چه می خواهید...
کشور ایران از دیرباز به دلیل پیشرفت در علم پزشکی شهره عام و خاص بوده است. ولی تشکیل سازمانهای متولی امر پزشکی مربوط به دوران قاجاریه می باشد. به طوریکه در سالهای سلطنت ناصرالدین شاه تلاشهایی برای تشکیل سازمان پزشکی قانونی به عمل آمد.
این سند حکایت از خودخواهی و منفعت طلبی مقامات پهلوی از جمله غلامرضا نیک پی شهردار تهران دارد. بر مبنای این سند در کاظمآباد شمیران چشمه آبى که مورد استفاده عموم قرار میگرفته اخیراً به دستور نیکپى شهردار پایتخت روى آن را پوشانیده و آب این چشمه به وسیله نهرى که با سیمانهاى شهردارى و سنگدالهاى بدون مارک ایجاد گردیده به باغ اعزاز پدر نیکپى سرازیر ...
توانایی و اتکای نهضت پیشه وری، طبقات زارعین بود. زیرا در نطق و بیان خود این طبقه را تشویق می داشتند که اصول مالکیت بر هم زده می شود و هر کس مالک زمین خواهد بود.
کدام یک از روشنفکران دوران مشروطه به طور جدی با عصر پهلوی در افتادند؟ ممکن است آنانی که صادق نیز بودند و عرق ملیت و وطن پرستی بیشتری داشتند، خانه نشین باشند، ولی مبارزه ای با اساس سلطه در کار نیست.
موضوع بدعت گذاری و ایجاد بدعت در دین و به ویژه دین اسلام، یکی از پروژه هایی هست که همواره توسط دول استعماری جهت تضعیف نهاد دین در جامعه ایرانی دنبال شده است. یکی از بـدعتهای مذهبی در دورهی ناصری قمهزنی بود. البته چنین جرمی بیشتر در دورهی امیرکبیر به عنوان بدعت بود. در هیچ جای اسلام به قمهزنی توصیه نشده است.
رضاشاه در ابتدا قصد داشت در یکی از کشورهای آمریکای لاتین و به احتمال زیاد کشور آرژانتین ساکن شود. وی به همراه یازده نفر از اعضای خانوادهٔ سلطنتی از جمله شمس پهلوی و علیرضا پهلوی و همچنین هشت نفر دیگر در شهر بندرعباس سوار کشتی انگلیسی شده و این شهر را به قصد بمبئی هند ترک کردند تا مدتی را در این شهر بگذرانند و پس از رفع خستگی به یکی از کشورهای شیلی ...
غالب گروه های غیر اسلامی و حتی مجاهدین خلق، این حرکت را در راستای نوعی سازش و انعطاف امام نسبت به غرب می دانستند! اظهار می کردند که ایشان می بایست به یکی از کشورهای سوسیالیستی و یا الجزایر و لیبی! که به تصور انان کشوری مسلمان، انقلابی و سوسیالیست و ضدانقلابی بود، سفر می کرد...
دکتر مصدق، پس از نطق در مسجدشاه و نمایشات پرحرارت دانشجویان، با عده ای از قبیل سیدمحمد صادق طباطبایی و متین دفتری و تهرانچی و امام جمعه تهران در دربار تحصن اختیار کرده بودند.
اگـر چـه محمود غزنوی و اخلاف وی نیز نـسب خـویش را بـه شاهان ساسانی میرساندهاند،امّا با تمسّک به آیۀ{/«انّ اکرمکم عند اللّه اتقیکم»/}، دیگر چندان ضـرورتی نـمیدیدهاند کـه در این نسبسازی پا فشاری کنند؛با این همه،با بـه خـدمت گرفتن کارداران ایرانی و مرسوم داشتن بسیاری آداب و رسوم ایرانیان،سعی میکردهاند تا آنجا که میشود جلوی سرکشیها را بگیرند ...
ایران با پذیرش اسـلام به برپا داشتن مساجد روی آورد و مساجد را مطابق سنن، ذوق هنری و روشهای معماری خود بنا کرد. بـنابراین طـرح مسجد عربی به زودی از معماری زنده و پویـای ایـرانی رخـت بـربست و بـکلّی ناپدید شد.
محمدرضا پهلوی علاقه زیادی به برگزاری انتخابات فرمایشی و تاسیس احزاب دستوری داشت تا بتواند ظاهری دمکراتیک از حکومت خودکامه و مستبد خود در نزد افکار عمومی و رسانه ها؛ به ویژه رسانه های غربی نشان دهد.