رضاخان خود را منجی و ناجی ایران می دانست و همواره از تلاشهای خود برای نوسازی و توسعه کشور سخن میگفت. در این تصویر توهمات رضاشاه پهلوي که در تابلوي عكسي از مقايسه وضعيت ايران قديم و جديد به نمایش درآمده است را مشاهده می نماییم.
در سال 57 و در حالی که حکومت پهلوی و حامیان خارجی آن تمام تلاش خود را برای حفظ شاه به کار میبردند؛ امام تشکیل شورای انقلاب را اعلام نمود. تشکیل این نهاد انقلابی در شرایطی اعلام شد که هنوز پیروزی انقلاب اسلامی به طور کامل محقق نشده بود. با این حال شورای انقلاب با هدف اصلی انتقال قدرت تشکیل شد و اعضای آن نیز مشخص گردیدند. این نهاد تا دو سال بعد از انقلاب ...
تزلزل در ارکان رژیم پهلوی را در سند زیر میتوان مشاهده کرد. در این سند پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال آزادی زندانیهای سیاسی و انحلال ساواک، اعضای این سازمان نگرانی خود را بیان کردهاند.
علّت بکار بردن اصطلاح «شیخیّه» برای پیروان این فرقه، آن است که رهبران این فرقه افکار و عقاید خود را که با عقاید شیعیان متفاوت است، از شیخ احمد احسائی اخذ کردهاند؛ به آنها «شیخیّه» به معنای پیروان و تبعیّت کنندگان از شیخ گفته میشود.
لباس مردم ایران در دوره قاجار بسته به مکان زندگی آنها از رنگ و پوشش متفاوتی برخوردار بود. گرچه میتوان پوشیدگی کامل را وجه مشترک لباس تمامی مردم ایران دانست؛ اما رنگ، شکل و حتی نوع پارچه پوشش مردم در شهرهای مختلف متفاوت از هم بود. یکی از جلوههای این تفاوت را میتوان در لباس مناطق عشایرنشین شیراز مشاهده نمود.
راههای کسب ثروت برای استعمارگران متعدد و بیشمار بود و علاوه بر شیوههای رایج ثروتاندوزی، روشهای جدیدی نیز به وجود آمد. یکی از این روشهای جدید، بردهداری بود که در سراسر کشورهای مستعمره به اجرا گذارده شد و تقریباً تمام کشورهای استعمارگر آن را به کار بردند.
تگاه حکومت پهلوی عامل هر گونه ثبات سیاسی را در عوامل خارجی تعریف میکرد. به زعم دولتمردان پهلوی، عامل تمام اغتشاشات و بیثباتیهای داخلی در کشورهای خاورمیانه، رشد گروههای چپگرا و تقویت پان عربیسم بود. این در حالی بود که وجود حکومتهای دیکتاتور، نقش به مراتب بیشتری در بروز بیثباتیهای داخلی کشور اعم از ایران داشت.
یکی ازویژگیهای منحصربه فرد رهبری امام، پیوستن افراد و گروههای مختلف از جناحهای سیاسی متفاوت است. علیرغم آنکه ایدئولوژی غالب و مبارزاتی امام اسلام بود؛ اما حامیان او تنها به افراد و گروههای مذهبی محدود نبود، بلکه بسیاری از کسانی هم که مشی سیاسی خود را عواملی خارج از اسلام انتخاب نموده بودند نیز به امام پیوستند. در میان این گروهها روشنفکران جایگاه ...
فرانسه نیز مانند بسیاری از کشورهای غربی، تحولات سیاسی ایران را با دقت هر چه تمامتر زیر نظر قرار داده و براساس آن متوجه جدی بودن بحران سیاسی حکومت پهلوی شده بود؛ چنانکه در کنفرانس گوادلوپ که با حضور رهبران آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه تشکیل شد، ژیسکار دستن نسبت به سایر رهبران تأکید بیشتری بر اضمحلال قدرت پهلوی در ایران داشت.
موضوع حکومت و شکل آن یکی از مسائل مهم و راهبردی در اندیشه امام است. امام در طی دوران مبارزه سیاسی و نیز تبیین اندیشههای خود همواره به دنبال ایجاد حکومتی بود که ضمن اسلامی بودن، بر پایه انتخاب مردمی نیز قرار داشته باشد. از این رو به وفور در کلام خود به تبیین فقهی این موضوع پرداخته است.
واکنشهای عمومی به تبعید حضرت امام خمینی(ره) در مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون و سخنرانی علیه سلطه آمریکا در سال 1343 به ترکیه، بسیار گسترده بود و موجی از اعتراض را در سراسر کشور از جمله قم، تبریز، تهران و ... به وجود آورد.
پرتغالیها، به تقلید از الگوی اسپانیا در قاره آمریکا، برزیل را نیز مستعمره خود ساختند، که سرانجام به باارزشترین مستعمره پرتغال تبدیل شد و با تولید نیشکر، قهوه، و برده سودهای هنگفتی نصیب این کشور کرد
امیرکبیر برای پیشرفت ایران همتی مضاعف داشت. این روایت را نه یک ایرانی بلکه حتی یک انگلیسی، نیز تایید می کند. سفیر انگلستان در زمان صدارت امیرکبیر که به همراه او و شاه به اصفهان سفر کرده است، در خاطرات خود بر این نکته تاکید می کند که اصفهان در زمان امیرکبیر با اصفهان سابق متفاوت شده است.
اصلاحات اقتصادی به نفع طبقه مرفه، اقدامات ضد دینی و ضد اسلامی و... حکومت پهلوی سرانجام سبب اوج گیری مبارزات مردم انقلابی ایران به رهبری حضرت امام خمینی شد تا اینکه در 2 دی ماه 1357 ، شاه سفر بی بازگشت خود به ناکجا آباد را آغاز نمود و سرانجام ...
نگرانی و خشم مردم لحظهبهلحظه افزایش مییافت. درگیریها شروع شد و با گذشت چند ساعت، شدت گرفت. در این درگیریها، دهها تن به خاک و خون کشیده شدند و شُعارها با فریادهای بغضآلود تکرار میشد: «وای به حالت بختیار، اگر خمینی دیر بیاد»، «اگر خمینی دیر بیاد، مسلسلها بیرون میاد».
با ردّ اقدامات بختیار توسط مردم انقلابی، وی عملا در مقابل ملتی قرار گرفت که رژیم گذشته را نمیخواست؛ چراکه بختیار میخواست حافظ وضع موجود باشد و غرب نیز همه امید خود را به او بسته بود.
در خانه ایرانی اصیل، میز و صندلی یافت نمیشود و میزبان و میهمانان همگی روی فرشهایی که بر زمین انداختهاند، دو زانو مینشینند. هنگام صحبت و گفت و گو که میزان صمیمیتش به روابط میزبان و میهمان بستگی دارد، معمولاً جو شادمانهای حاکم میشود،
باوجود اهمیت بازار در اقتصاد و سیاست ایران، متاسفانه سفارت آمریکا در ایران رابطه درخور توجهی با بازار و بازاریان نداشت، در حالیکه در گذشته ارتباطات نزدیکی بین آمریکائیها و بازاریان وجود داشته است....