۰
plusresetminus
سولیوان آخرین سفیر آمریکا در تهران درباره عکس‌العمل مردم پس از فرار شاه از ایران می‌گوید: پس از انتشار خبر عزیمت شاه از طریق رادیوی ملی کشور، شهر تهران یکپارچه دستخوش احساس و عاطفه گشته است.
خوشحالی مردم پس از فرار شاه به روایت سفیر آمریکا
 سولیوان آخرین سفیر آمریکا در تهران درباره عکس‌العمل مردم پس از فرار شاه از ایران در 26 دی ماه 1357 به کاخ سفید چنین گزارش کرده است: پس از انتشار خبر عزیمت شاه از طریق رادیوی ملی کشور، شهر تهران یکپارچه دستخوش احساس و عاطفه گشته است.

موتورسوارها با چراغ‌های روشن و بوق زنان در خیابان‌های شهر به راه افتاده‌اند. افراد جوان به این سو و آن سو می دوند در حالی که خبرها را روی پوسترهای دست ساز نوشته‌اند و آماده برگزاری تظاهرات می‌شوند.

تا ساعت 16 مردم هنوز هم در حال رقص و پایکوبی بوده و گزارشی در مورد وقوع خشونت و درگیری دریافت نکرده‌ایم . خیابان مقابل سفارت مملو از ماشین‌هایی است که بوق‌های خود را به صدا در آورده و یا در نقطه‌ای پارک کرده یا حلزون‌وار در میان ترافیک سنگین به سمت شرق در حرکت می‌باشند. گرچه سر و صدای بسیاری را به راه انداخته‌اند، ولی سفارت هدف یا آماج احساسات آنها قرار نگرفته است.

 نظامیانی که برای حراست از سفارت فرستاده شده‌اند نظم و آرامش خوب خود را حفظ کرده‌اند، ولی قدری بیتابی از خود نشان می‌دهند. مردم به هیچ وجه نسبت به نظامیان دست به اَعمال تحریک‌آمیز نیز نزده‌اند و از طرف نظامیان نیز تیر هشدار یا اخطاری شلیک نشده است.»

https://www.cafetarikh.com/news/22658/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما