۰
plusresetminus
این روزنامه آزاد دارای تصاویر مشاهیر ایران و وکلای مجلس شورای ملی و مدیران جراید و حامیان مشروطه و صاحبان مآثر باقیه می باشد و کارهای زشت را که ترک آنها باعث ترقی مملکت است مجسمه نشان می دهد...
نشریه آئینه عیب نما!
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

نشریه آئینه عیب نما!

 

در عصر مشروطه روزنامه ها و نشریات متنوعی منتشر می شدند. ایران که تا پیش از این گرفتار دیو استبداد بود، به یکباره رها شد و در این رهایی بود که هر گروه و جریانی اقدام به انتشار نشریه کرد. بگذریم از این که برخی از این نشریات با دیدن فضای آزادی- از ظرفیت فضای موجود سوء استفاده کردند و به جای مقابله با استبداد به مقابله با سنت ها و باورهای مردم پرداختند.

 

اما در این بین کم نبودند نشریاتی که تلاش می کردند در کار و زار نشریات تنوع، نگاهی جدید به مسائل سیاسی و اجتماعی داشته باشند و توجه خوانندگان را به خود جلب کنند. از جمله این نشریات، «آئینه عیب نما» بود که در زیر لگو، خود را اینگونه معرفی می کند:

 

«این روزنامه آزاد دارای تصاویر مشاهیر ایران و وکلای مجلس شورای ملی و مدیران جراید و حامیان مشروطه و صاحبان مآثر باقیه می باشد و کارهای زشت را که ترک آنها باعث ترقی مملکت است مجسمه نشان می دهد و در راس سنه کتابی خواهد بود دارای تصاویر اشخاص مرقوم فوق هر کس مقالات و وصوری که باعث ترقی مملکت و مفید به حال ملت و ناسخ آثار خرافت و جهالت است به اداره بفروشد باکمال امتنان پذیرفته و موقع درج خواهد شد. مکاتب که مفید به حال مروبطه نباشد اداره از درج آنها معذور است و به صاحبش داده نمی شود.»

 

مدیر روزنامه آئینه عیب نما آقا سید عبدالرحیم تاجر کاشانی بود.




https://www.cafetarikh.com/news/32975/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما