۰
plusresetminus
"دولت" از نظر شاه همان مفهومی را داشت که لوئی چهاردهم می پنداشت و رویه ی حکومت شاه نیز دقیقا این سخن لوئی چهاردهم را که گفته بود"دولت یعنی من" تداعی می کرد.
منظور شاه از دولت چه بود؟
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

برخلاف این تظاهر که شاه می خواست ایران را همچون غرب و اروپا متجدد و دارای اهمیت کند، او از جهتی دیگر ایران را به غرب شبیه کرده بود. او ایران را به فرانسه چندین قرن پیش شبیه کرده بود. شاه شباهتی عجیب به لوئی چهاردهم داشت:



«"دولت" از نظر شاه همان مفهومی را داشت که لوئی چهاردهم می پنداشت و رویه ی حکومت شاه نیز دقیقا این سخن لوئی چهاردهم را که گفته بود"دولت یعنی من" تداعی می کرد. بعد از سال 1973 شاه می گفت قصد دارد ایران را از نظر وضع اجتماعی و سطح زندگی مردمانش به پای فرانسه برساند. و باید اذعان کرد که اتفاقا در همین یک مورد پیش بینی او به واقعیت پیوست. زیرا شاه با اقدامات خود توانست اوضاع حاکم بر دربار و زندگی مردم ایران را کاملا به شکل فرانسه در آورد منتها نه فرانسه ی امروز بلکه فرانسه ی دهه ی 1780 و دوران سلطنت لوئی شانزدهم ... قصر شاه همان حالت قصر "ورسای" را به خود گرفت و در مردم ایران نیز همان روحیه ای پدید آمد که فرانسویهای قبل از دوره ی انقلاب داشتند.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/35942/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما