۱
plusresetminus
شاه گفت: «حسین فاطمی هنوز دستگیر نشده است. اما پیدایش می کنیم. او از همه گستاخ تر و بددهن تر بوده است. او به حزب توده خط می داده است که مجسمه ی من و پدرم رت در شهر پایین بکشند.اگر دستگیرش کنیم به اعدام محکوم می شود.»
مجازاتهایی که شاه برای عوامل دولت ملی تعیین کرد
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

مجازاتهایی که شاه برای عوامل دولت ملی تعیین کرد

از جمله ویژگیهای یک نظامی سیاسی سالم، عدم وجود فساد در قوه قضائیه و خط نگرفتن آن از مقامات بالا و رجال با نفوذ است. جالب آنکه در ایران زمان کودتا، محاکمه عوامل دولت ملی به خوبی نشانگر آن بود که قوه قضائیه از هیچگونه سلامتی برخوردار نبودند. افراد به نسبت به مخالفت خود با شاه مجازات شدند. در این میان سهم کسانی چون فاطمی طبعا بسیار بیشتر بوده است. خاطرات کرومیت روزولت و دیدار وی پس از کودتا با اعلیحضرت همایونی بیانگر این مسئله است:

«با کمی تعلل گفتم: «خوب، اعیحضرت آیا حضرتعالی در بارۀ مصدق ، ریاحی و دیگران که علیه شما توطئه چینی کردند تصمیم خاصی گرفته اید؟...» اعلیحضرت خیلی قاطعانه پاسخ داد: « خیلی به این موضوع فکر کردم. می دانید که مصدق قبل از ورود من به ایران خودش را تسلیم کرد. اگر دادگاه به پیشنهاد من توجه کند...» مکثی کرد و لبانش را جمع کرد و ادامه داد: «اوبه سه سال حبس در ولایت خودش ، احمد آباد، محکوم خواهد شد و بعد از آن هم آزاد خواهد بود اما اجازه خروج احمدآباد را نخواهد داشت...» البته بعدها در سال 1339 قبل از فوتش برای انجام معالجات پزشکی به تهران آمد. شاه ادامه داد: «ریاحی هم به سه سال حبس محکوم خواهد شد و بعد از آن آزاد خواهد بود هر کاری می خواهد بکند، البته نه از این کارها که با ما مخالفت کند.» لبخند بر لب ادامه داد: «عده ای دیگر هم هستند که کم و بیش با همین احکام مواجه می شوند. البته یک مورد استثنایی هم وجود دارد. حسین فاطمی هنوز دستگیر نشده است. اما پیدایش می کنیم. او از همه گستاخ تر و بددهن تر بوده است. او به حزب توده خط می داده است که مجسمه ی من و پدرم رت در شهر پایین بکشند.اگر دستگیرش کنیم به اعدام محکوم می شود.»1

1-کرومیت روزولت، کودتا، تهران، نشر ثالث، 1394، ص 243

https://www.cafetarikh.com/news/32949/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما