۰
plusresetminus
بعضی می گویند بنیانگذار نظام خانقاه ابوسعید ابوالخیر بوده است. اما حقیقت این است که خانقاه پیش از بوسعید هم وجود داشته است و او فقط تغییراتی در آن ایجاد کرده است. اولین خانقاه در نیمه دوم قرن دوم در رمله شام توسط امیری ترسا و یا به وسیله ابوهشام کوفی ساخته شده است. اما اینکه چرا نام و نظام خانقاه با نام بوسعید در آمیخته شده است به این دلیل است که خانقاه بوسعید مرکز تجمع درویشان و مردیان بوده و شیخ صمیانه و بی مضایقه به حال و کار آنها می رسیده است.
حال و هوای عجیب خانقاه شیخ ابوسعید ابوالخیر/ خانقاه بوسعید چون خانه خدا به روی همه باز بود
کافه تاریخ- کافه هنر

 

بعضی می گویند بنیانگذار نظام خانقاه ابوسعید ابوالخیر بوده است. اما حقیقت این است که خانقاه پیش از بوسعید هم وجود داشته است و او فقط تغییراتی در آن ایجاد کرده است. اولین خانقاه در نیمه دوم قرن دوم در رمله شام توسط امیری ترسا و یا به وسیله ابوهشام کوفی ساخته شده  است. اما اینکه چرا نام و نظام خانقاه با نام بوسعید در آمیخته شده است

خانقاه ابوسعید

 

به این دلیل است که خانقاه بوسعید مرکز تجمع درویشان و مردیان بوده و شیخ صمیانه و بی مضایقه به حال و کار آنها می رسیده است. خانقاه بوسعید چون خانه خدا به روی همه باز بوده و خود بوسعید بسیار مهمان نواز و کریم بوده است. شیخ در خانقاهش میهمانیهای بسیار مفصل برپا می کرده و این میهمانیها هم همراه با رقض و سماع بوده است. رسم شیخ و مهمان نوازی اش به حدی بوده است که تا مهمانی با او هم کاسه نمی شده،  دست به غذا دراز نمی کرده است.

 

منبع: سیدمحمد دامادی،  ابوسعیدنامه، تهران، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، 1367 ص 84

 

https://www.cafetarikh.com/news/36164/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما