۰
plusresetminus
سرلوییس پلی دیپلمات انگلیسی در مقدمه نمایشنامه مذهبی حسن و حسین می نویسد: «اگر موفقیت یک نمایش به میزان تاثیراتی باشد که بر خوانندگان یا تماشاگران خود می گذارد؛ هیچ نمایشی تاکنون موفق تر از تراژدی جهان اسلام یعنی تراژدی حسین(ع) نبوده است» . . .
دیپلمات انگلیسی که نمایشنامه مذهبی می نوشت!
کافه تاریخ- کافه هنر

 

از آغاز دوره قاجاریه تا پایان سلطنت شاهان قاجار بر ایران،  انگلستان 26 نماینده سیاسی در بوشهر استخدام کرده است. این سفیران سیاسی هرچند اغلب به کارهای سیاسی و رد و بدل نامه های اداری بین دولتها مشغول بودند؛ اما هیچکدام از آنها مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه را فراموش نکرده و جملگی در گزارشها و خاطرات خود به شکل مفصل به این مسائل پرداخته اند. یکی از این نمایندگان «سر لوئیس پلی» بود که به مدت 9 سال حد فاصل سالهای1863 تا 1872 میلادی در بند بوششهر مشغول فعالیت بوده است.

نام سرلوییس پلی بیش از یکصد سال است که در پژوهشهای حوزه نمایش همواره دیده می شود. یکی از آثار مهم وی این در این حوزه، نمایشنامه مذهبی «حسن و حسین» می باشد. این کتاب در دو جلد منتشر شده و به روایتی 37 مجلس تعزیه ای که می گویند «پلی» با خود از ایران برده است. پلی در مقدمه نمایشنامه مذهبی حسن و حسین می نویسد:

«اگر موفقیت یک نمایش به میزان تاثیراتی باشد که بر خوانندگان یا تماشاگران خود می گذارد؛ هیچ نمایشی تاکنون موفق تر از تراژدی جهان اسلام یعنی تراژدی حسین(ع)  نبوده است»

البته در مجموعه پلی تعزیه نامه هایی همچون شهادت حضرت فاطمه و شهادت حضرت علی، عزیمت امام حسین ع از مدینه به کوفه، شهادت حر و.. نیز دیده می شود.

منبع:

جهانشیر یار احمدی،  نقش هنرمندان سیاسی و سیاسیون اهل هنر در تئاتر ایران در دروه قاجاریه، مجله هنر و معماری، تابستان 1390، شماره 45، ص 109-110

 

https://www.cafetarikh.com/news/36324/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما