۰
plusresetminus
قدیمی ترین روزنامه ای که به زبان فارسی در ایران منتشر شد. روزنامه ای است به نام کاغذ اخبار که در سال 1253 قمری در تهران به به مدیریت میرزا صالح شیرازی پا به عرصه وجود گذاشت. این روزنامه روی دو برگ بزرگ که در یک طرف آن مطالب نزدیک به هم چاپ شده بود و طرف دیگر آن سفید بود با ترویج «اخبار وقایع شهر محرم الحرام 1253 قمری در تهران» به زیور طبع آراسته گردید.
پیدایش روزنامه در ایران
جوان و تاریخ- کشکول

پیدایش روزنامه در ایران

قدیمی ترین روزنامه ای که به زبان فارسی در ایران منتشر شد روزنامه ای است به نام مدیریت کاغذ اخبار که در سال 1253 قمری در تهران توسط میرزا صالح شیرازی پا به عرصه وجود گذاشت. این روزنامه روی دو برگ بزرگ که در یک طرف آن مطالب نزدیک به هم چاپ شده بود و طرف دیگر آن سفید بود با ترویج «اخبار وقایع شهر محرم الحرام 1253 قمری در تهران» به زیور طبع آراسته گردید. مطالب دیگر آن «اخبار ممالک شرقیه» متضمن وقایع تهران و سایر ایالات و ولایات ایران و دیگر ستونی زیر عنوان «اخبار ممالک غربیه» که اوضاع ترکیه و بعضی از کشورهای اروپایی در آن شرح داده شده بود. مدت انتشار این روزنامه به درستی مشخص نیست. ادوارد براون در تاریخ مطبوعات ایران می نویسد که این روزنامه فقط یک شماره منتشر شد و دیگر اثری در آن ندید.

پیدایش روزنامه به طور منظم از خدمات میرزا تقی خان امیرکبیر و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه است که این مرد بزرگ مانند طرح های فرهنگی مقید و اساسی دیگرش که در ایران انجام داد، به تاسیس روزنامه در ایران اقدام نمود.روزنامه وقایع اتفاقیه اولین روزنامه در زمان صدارت اوست که در تهران منتشر گردید. در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار اغلب جراید دولتی بود و در پایتخت منتشر می شد. اگر احیانا در بعضی از ولایات مانند اصفهان وشیراز و تبریز روزنامه ای انتشار می یافت تحت نظر حکام وقت بوده است.

منبع: اسماعیل جسیم، تاریخ روزنامه نگاری در ایران جلد اول، نشر علمی 1391، ص 13

https://www.cafetarikh.com/news/19912/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما