۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «40 ویژگی جوان مسلمان و انقلابی»

حق‌یابی و حق‌گرایی در جوان انقلابی

نکته کلیدی در ویژگی‌های اصلی یک جوان مسلمان و انقلابی حق‌یابی و حق‌گرایی است، چیزی که ثابت و لایتغیر است، در هر عصر و مصری به نحو ظهور و بروز می‌نماید ...
حق‌یابی و حق‌گرایی  در جوان انقلابی
نویسنده  در مقدمه کتاب متذکر می‌شود:

«نکته کلیدی در ویژگی‌های اصلی یک جوان مسلمان و انقلابی حق‌یابی و حق‌گرایی است، چیزی که ثابت و لایتغیر است، در هر عصر و مصری به نحو ظهور و بروز می‌نماید و تحت هیچ شرایط، بهانه و حتی مصلحت‌اندیشی قابل چشم‌پوشی نیست. به بیان دیگر، منبع حق تنها خداست و جوان مسلمان موظف است ضمن مجاهدت مستمر برای فهم روش‌مند، عمیق و آزاداندیشانه حق و صراط آن مسیر حیات فردی و اجتماعی خود را فقط با مسیر حق مطابقت دهد.

 

 

نویسنده در مقدمه کتاب دربازه انگیزه های تالیف کتاب می نویسد:

اینجانب چند انگیزه اصلی از برشمردن ویژگی‌های جوان مسلمان و انقلابی داشتم. انگیزه نخست کمک به تشخص و هویت‌یابی جوانان ایرانی و به طور کل جوانان دنیای اسلام، به ویژه در برابر موج سنگین هویت‌زدایی از طریق جهانی شدن غربی می‌باشد... معتقدم هنوز غربی‌سازی جهان، آن هم بر پایه ارعاب و تحقیر سایر ملل، علی‌الخصوص ملل مسلمان استمرار دارد و غرب خود را در این زمینه از تکاپو نیانداخته است. بنابراین لازم است تا شکل‌گیری شرایط تازه از کم‌رنگ شدن هویت اسلامی و انقلابی، بروز هر نوع خودباختگی و یا اختلاط هویتی در میان جوانان که خود مانعی جدی برای تحقق اهداف متعالی اسلامی به حساب می‌آید، جلوگیری شود.»
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا درباره انگیزه دوم خود می‌نویسد: «انگیزه دوم حقیر از برشمردن مختصات جوان مسلمان و انقلابی، پُررنگ نمودن مرز میان جبهه حق و جبهه باطل است که همواره در طول تاریخ در برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند...»
سومین انگیزه حجت‌الاسلام غلامی بدین شرح است: «انگیزه دیگر بنده، تصحیح تصویر غلطی است که طی سال‌های گذشته توسط عناصر ضدانقلاب از جوان مؤمن و انقلابی ترسیم شده است. همه باید توجه داشته باشند که جوانان ما بر اساس جهان‌بینی خود به دنبال چه هستند و چقدر با آن چیزی که ظالمانه در برابر آنها ترسیم شده است، تفاوت دارند.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/20412/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما