۰
plusresetminus
نیویورک پست می نویسد: نوحه خوانی و ندبه تاکنون سیاست انگلیس و آمریکا در ایران بوده است.... مشکلات فعلی ایران نتیجه سوء سیاست شرکت نفت است...
روس ها ایران را می بلعند!
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

روس ها ایران را می بلعند!

مسئله نفوذ روسیه در ایران و حاکم شدن کمونیست ها در ایران پاشنه آشیلی بود که مصدق و جریان ملی شدن صنعت نفت در مقابله با آمریکا بسیار بر آن تاکید می کردند. این رویه به تدریج در محافل غربی نیز تکرار می شد. غرض مصدق و یارانش از اتخاذ این سیاست و تاکید بر خطر روسیه، به آن دلیل بود که بتوانند حمایت فنی، مالی و همراهی ایالات متحده را با خود به همراه داشته باشند. جالب اینکه این ادعا بتدریج در محافل اروپایی و آمریکایی نیز تکرار شد:

«نیویورک پست می نویسد: نوحه خوانی و ندبه تاکنون سیاست انگلیس و آمریکا در ایران بوده است.... مشکلات فعلی ایران نتیجه سوء سیاست شرکت نفت است و متاسفانه آمریکا هم در این مدت ناظر جریان بوده و هیچ قدم موثری برای بهبود اختلاف در ایران به عمل نیاوردند... آمریکا اشتباه می کند که در ایران به دنبال سیاست ورشکسته انگلیس می رود. ایران همیشه ناظر بود که از کمک معنوی و فنی آمریکا استفاده نماید.»

«شرکت نفت با کمال تبخر اعلام داشته که پیشنهاد دکتر مصدق قابل قبول نیست زیرا که منافع شرکت را تامین نمی کند. ممکن است پیشنهاد دکتر مصدق از منافع شرکت بکاهد و اجازه غارت ایران را ندهد ولی حکومت انگلیس نباید فراموش کند در این مورد بخصوص چیزی به مراتب مهمتر از منافع شرکت در خطر است و آن ایران است. روس ها از حالا در همه جا رو به تبلیغ نموده و می گویند که حاضریم کمک فنی و مالی به ایران بنمائیم. ممکن است روس ها در ابتدا هر چه که ایرانیها لازم داشته باشند در اختیار ایران بگذارند ولی بعد کشور ایران و خاورمیانه را خواهند بلعید. مبارزه کنونی ایران مبارزه علیه استعمار و چاره در این است که آمریکا و انگلیس فقط کمک فنی به ایران کرده و انگلستان برای 200 ملیون منافع خود را در ایران، دنیا را به آتش بکشد.»1

خطر افتادن ایران در دامن کمونیسم درست بود یا خیر در نهایت سبب شد تا در ایران کودتا شود. به زبان بهتر آمریکایی ها همین را بهانه کردند و مثلا برای نجات ایران در کشور ما کودتا کردند!!

1-باختر امروز، شماره 1062، 17 تیر 1332، ص1




https://www.cafetarikh.com/news/32972/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما