۰
plusresetminus
فرهنگ مهر معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی در جلسه حضور داشت و خیلی محکم گفت: به چند دلیل من با دریافت این کمک مخالف هستم. اولا کرایه حمل این گندمها از هر کشور دیگری گرانتر است، ثانیا این کمکها خیلی هم بلاعوض نیست زیرا دولت آمریکا در مقابل انتظاراتی خواهد داشت.
کمک هایی که می بایست عطایش را به لقایش بخشید!
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

دولت های استعمارگر حتی آن زمان که نسبت به کمکهای بشر دوستانه به کشورهای در حال توسعه اقدام می کنند، نیز هزینه هایی را برای این کشورها می تراشند. به واقع در برخی مواقع دولت هایی که به استقلال خود اهمیت می دهند نمی بایست نسبت به دریافت این کمک ها از خود رغبتی نشان دهند. در ایران عصر پهلوی دوم از جمله کمک ها، قانون اصل چهار بود. مهران از هزینه های اصل چهار برای ایران اینگونه می گوید:

«روزی در دفتر دکتر محمد علی مسعود انصاری معاون سیاسی وقت وزارت خارجه کمسیونی تشکیل شد. موضوع جلسه بررسی دریافت گندم از دولت امریکا بود که می بایست طبق قانون موسوم به اصل 4 کمکهای جنسی خود را از قبیل غله در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد. فرهنگ مهر معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی در جلسه حضور داشت و خیلی محکم گفت: به جند دلیل من با دریافت این کمک مخالف هستم. اولا کرایه حمل این گندمها از هر کشور دیگری گرانتر است ،ثانیا این کمکها خیلی هم بلاعوض نیست زیرا دولت آمریکا در مقابل انتظاراتی خواهد داشت . ثالثا دولت آمریکا با این کمکها به خودش اجازاه می دهد در امور داخلی ما نظارت کند و دفاتر مالی ما را کنترل کند که این گندمها به چه مصارفی زسیده است. در نتیجه به استقلال ما خدشه وارد خواهد شد. بر این اساس، کمیسیون تصویب کرد که در جواب یادادشت سفارت آمریکا مخالفت خود را اعلام کنیم و از دریافت این کمک امتناع ورزیم.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/35661/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما