۱
plusresetminus
در بعضی از شهرهای ایران مرسوم بود که در شب چهارشنبه سوری دختری که دم بخت است قفلی را به زنجیری بسته و به گردن خود آویزان می کند. موقع غروب می رود سر چهار راه کلید قفل را زیر پای راست خود میگذارد و یک عدد آیینه کوچک هم زیر پای چپ خود قرار می دهد، سپس منتظر می نشیند هر مردی که از آنجا رد بشود صدا می کند«آی آقا بیا این قفل را باز کن. آن شخص کلید را از زیر پای راست دختر بر می دارد و قفل را باز می کند.
بخت گشایی دختران دم بخت در چهارشنبه سوری
کافه تاریخ- کشکول

در بعضی از شهرهای ایران مرسوم بود که در شب چهارشنبه سوری دختری که دم بخت است قفلی را به زنجیری بسته و به گردن خود آویزان می کند. موقع غروب می رود سر چهار راه کلید قفل را زیر پای راست خود میگذارد و یک عدد آیینه کوچک هم زیر پای چپ خود قرار می دهد، سپس منتظر می نشیند هر مردی که از آنجا رد بشود صدا می کند«آی آقا بیا این قفل را باز کن. آن شخص کلید را از زیر پای راست دختر بر می دارد و قفل را باز می کند. پس از آنکه قفل باز شد دختر آیینه را از زیر پای چپ خود بیرون آورده و به صورت خود نگاه میکند و خنده کنان به منزلش می رود؛ چیزی نمی گذرد که بختش باز می شود. 



همچنین رسم بود که دختران بخت بسته مقداری نبات و هفت عدد گردو از یک عطار رو به قبله می خرند و بعد به دکان کوزه گری می روند. کوزه گر آنها را سوار چرخ کوزه گری می کند و هفت چرخ می چرخاند دختران در هر دور یک عد گردو می شکنند و اشعار مخصوص زمزمه می کنند. دور هفتم که تمام شد مقداری پول و نبات به عنوان نیاز به کوزه گر می دهد و با دل  پر از امید به خانه باز می گردد، تا بختشان باز شود. درخراسان این رسوم را در شیشه گر خانه انجام می دادند وبه جای شب چهارشنبه سوری ممکن است چهارشنبه آخر صفر را نیز انتخاب کنند.

 

منبع:

ابراهیم شکورزاده، عقاید و رسوم مردم خراسان،تهران، انتشارات سروش،چاپ دوم،1363،ص83

https://www.cafetarikh.com/news/35836/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما