۰
plusresetminus
چگونگی نحوه پیدایش بعضی از بازیها را باید از طریق آداب و سنن پی جویی کرد. زیرا تبدیل بازیها به آیین های سنتی و برعکس، پیوند ناگسستنی با زندگی مردم دارد. آیین باران خواهی در ایران معمولاً در فصل پاییز انجام می گیرد، یعنی زمانی که گندم دیم به باران نیاز دارد . . .
بازیهای آیینی در ایران/ هل هله کوسه، نماد باران خواهی مردم ایران
کافه تاریخ- سبک زندگی

 

چگونگی نحوه پیدایش بعضی از بازیها را باید از طریق آداب و سنن پی جویی کرد. زیرا تبدیل بازیها به آیین های سنتی و برعکس، پیوند ناگسستنی با زندگی مردم دارد. آیین باران خواهی در ایران معمولاً در فصل پاییز انجام می گیرد، یعنی زمانی که گندم دیم به باران نیاز دارد. در این زمان اگر باراش باران کم شود یا باران نبارد؛ بچه ها در ابتدای شب جمع  می شوند  و یک نفر را به شکل دلقک یا به زبان محلی «هل هله کوسه» در می آورند و لباس پاره و رنگارنگ به او می پوشانند و چوب بلندی در حدود یک متر در وسط دو پای او قرار می دهند و  با طناب چوب را محکم می بندند و چند عدد زنگوله پر سرو صدا به دو سرچوب می بندند به گونه ای که هل هله کوسه سوار بر اسب تجسم می شود. سپس به سرعت به جلوی جماعت کدوکان حرک
می کند و بچه ها به دنبال او این اشعار را می خوانند : هل هل هلونه، هل هل هولنه، امر خا بارونه، هل هله کوسه چالاکه ، گنما (گندمها) زیرخاکه ، هل هله کوسه بدوشه (عصبانیه) شاخش مثل دروشه(مثل درفش تیز و برنده است)

 

منبع: علی آنی زاده، درآمدی بر عناصر سازنده بازیهای سنتی، فصلنامه فرهنگ مردم ایران،  شماره 12، بهار1387، ص 88

 

https://www.cafetarikh.com/news/36188/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما