۳
plusresetminus
در سال ۱۳40 ش و همزمان با فوت آیت‌الله بروجردی، تظاهرات کارگران نساجی اصفهان و سپس تظاهرات معلمان تهران در تاریخ ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳4۰ در میدان بهارستان و به دنبال آن قتل دکتر خانعلی موجب برکناری شریف امامی از نخست‌وزیری شد.
آغاز فصل جدیدی در تحولات سیاسی ایران

بعد از فوت آیت‌الله بروجردی، حوادث سیاسی متعددی در کشور رخ داد. گرچه این حوادث به طور مستقیم با فوت آیت‌الله بروجردی در ارتباط نبود، اما خبر از فصل جدیدی در تحولات سیاسی ایران می‌داد. از طرفی برخی از سیاست‌های وضع شده در آن دوره، با توجه به احساس حذف آیت‌الله بروجردی گرفته شد. به عبارتی شاه تصور می‌کرد در غیاب آیت‌الله بروجردی، قادر به اتخاذ هر تصمیمی است.
«در سال ۱۳40 ش و همزمان با فوت آیت‌الله بروجردی اوضاع سیاسی - اجتماعی ایران نیز دستخوش تغییرات جدی شد. تظاهرات کارگران نساجی اصفهان و سپس تظاهرات معلمان تهران در تاریخ ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳4۰ در میدان بهارستان و به دنبال آن قتل دکتر خانعلی موجب برکناری شریف امامی از نخست‌وزیری شده و با فشارهای سیاسی ایالات متحده که خواهان ایجاد تغییرات جدی در ایران بود، علی امینی ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳4۰ سر کار آمد و جانشین شریف امامی و مأمور تشکیل کابینه شد. «شاه در اوایل سال ۱۳4۰ به آمریکا رفت و با رئیس جمهور آمریکا ملاقات کرد و برای اصلاحات ارضی اقدام نمود که به اصطلاح در ایران اصلاحات ارضی کند، برای چی؟ برای اینکه موج کمونیسم در ایران حاکم نشود، یعنی قبل از اینکه موج کمونیسم به دلیل درگیری خان‌ها و کشاورزان و یا به قول مارکسیست‌ها کارگران و پرولترها، فئودال‌ها و سرمایه‌داران ایجاد بشود، زودتر اقدام کند، زمین را بدهد به کشاورز، کارگر را در سهام کارخانه شریک کند تا انقلاب مارکسیستی در ایران اتفاق نیفتد و تحقق پیدا نکند. از آن طرف هم مصدق تبعید شده بود، جبهه ملی هم فعالیتش رکود داشت و اعضایش دستگیر شده بودند»


منبع: علیرضا اسلامی گیلانی، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید محمدصادق اسلامی (شهید مکتب روح‌الله)، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1394، ص 47
https://www.cafetarikh.com/news/49285/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما