۱
plusresetminus
مناره‌های نظامیه ابرکوه آثار برجای مانده از دوره ایلخانیان هستند. مناره‌هایی که بسیاری از مردم آنها را بازمانده ای از دوران سلجوقیان به شمار می‌اورند. اما چنین باوری غلط است و این مناره‌ها از قرن هشتم هجری قمری بر جای مانده‌اند. وجود مناره نظامیه در خیابان اصلی ابرکوه، بیانگر آن است که در سال‌های دور مجموعه بزرگی در این منطقه قرار داشته است.
عکس سردر نظامیه ابرکوه
عکس سردر نظامیه ابرکوه

همانطور که آثار برجای مانده از قرن هشتم هر یک دارای زیبایی‌ها و سبک معماری خاصی هستند. مناره‌های نظامیه ابرکوه نیز از سبک معماری منحصر به فردی برخوردار هستند. این مناره‌ها به دست استاد بزرگ نظام الملک ابرقویی در ابرکوه بنا شده و می‌توان در سراسر آن کاشی‌هایی با سنگ های تزیین شده فیروزه‌ای مشاهده نمود.
نکته‌ای که منجر شده است تا مناره‌های نظامیه ابرکوه  به ثبت آثار ملی رسیده و به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و ملی در ایران شناخته شود. حکاکی الله اکبر در سراسر این بنا به صورت پیچ در پیچ و با خط کوفی است. از سوی دیگر آجرهایی که در این بنا مورد استفاده قرار گرفته‌اند نیز، همگی با کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده‌اند.
مناره‌های نظامیه ابرکوه را باید یادگاری از سال‌های دور، یعنی سال ۶۹۷ هجری شمسی به شمار آوریم. که از زیبایی و عظمت فوق العاده‌ای برخوردار است. با حرکت در خیابان اصلی شهر ابرکوه شما قادر خواهید بود خودتان را در گذشته‌ای دور احساس کنید. گذشته‌ای پر از تمدن در دل ایران که جذابیت زیادی برای بازدید کنندگان به همراه دارد.
متاسفانه از آنجایی که تمام قسمت‌های مسجد نظامیه در ابرکوه از بین رفته است. تنها باید به بازدید از مناره‌های نظامیه ابرکوه و سردر این بنا اکتفا کرد. اما این مناره‌ها گویای آن هستند که ابرکوه از سال‌های بسیار دوری رونق داشته است. و به عنوان یکی از شهرهای خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
https://www.cafetarikh.com/news/49426/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما