۱
plusresetminus
رژیم پهلوی با آگاهی از فعالیت‌های مذهبیون در شهر قم در جهت برگزاری مراسم‌های عزاداری با اقداماتی به خنثی‌سازی آن می‌پرداخت. رژیم خیلی جا خورد لذا شروع کرد به مقابله.
واکنش رژیم به اعلامیه عزای عمومی در عید 1342

وقتی امام عید سال 1342 را عزای عمومی معرفی کرد، رژیم به واکنش در برابر آن پرداخت. واکنش رژیم شاهنشاهی به این موضوع کاملا متفاوت از گروه‌های سیاسی بود. در واقع رژیم تلاش کرد تا با اقدامات ساختگی اعلامیه عزای عمومی را اعلامیه‌ای کم‌اهمیت جلوه دهد:

«شهید اسلامی در این خصوص می‌گوید: امام قبل از فروردین ١٣٤٢ عید نوروز را تحریم کردند و گفتند ما با وجود این همه مصائب عید نخواهیم داشت. ما فعالیت وسیعی را آغاز کردیم که این بیان امام، انعکاس مردمی هم داشته باشد. حتی بازار پرچم سیاه زد. مردم در آن سال از شیرینی و آجیل کم استفاده کردند و بازار این کسب، رونقی نداشت. اما رژیم پهلوی با آگاهی از فعالیت‌های مذهبیون در شهر قم در جهت برگزاری مراسم‌های عزاداری با اقداماتی به خنثی‌سازی آن می‌پرداخت. رژیم خیلی جا خورد لذا شروع کرد به مقابله اولاً سال که تحویل شد، پرچم‌های ملی زد تو خیابان‌ها، جشن گرفت و چراغانی کرد. چند تا بلندگو در میدان آستانه و اطراف حرم نصب کرد و برای مقابله در قم موسیقی پخش نمود تا فضا را به هم بزند در لحظه سال تحویل هم چراغ حرم را یک لحظه خاموش کردند که روشن کنند و بگویند سال تحویل شد. در همین تاریکی توسط انقلابیون اعلامیه‌های مفصلی پخش شد که فردا عزای ملی است مردم عزا بگیرید. در گزارش‌های ساواک آمده است که ٦٠ هزار نفر از تهران به قم آمدند؛ در آن زمان چنین جمعیتی قابل توجه بود. از آن طرف هم امام به یاران مؤتلفه فرمودند بگویید که دوستان قم بیایند و اینها هم از امام تقاضا کردند شما صحبت بفرمایید.»


منبع: علیرضا اسلامی گیلانی، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید محمدصادق اسلامی (شهید مکتب روح‌الله)، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1394، ص 88
https://www.cafetarikh.com/news/49570/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما