۰
plusresetminus
بنا بر اطلاعات واصله از اصفهان، قوهء موسوم به پلیس جنوب که دولت،آنها را به‌ رسمیت ‌نشناخته ‌است‌، در آنجا همواره بر عدهء خود می‌افزایند و چندی است به واسطهء حقوق‌ کافی‌ که مـی‌دهند،مأمورین نـظمیه هم در پلیس جنوب داخل شده،به کلی کار را فلج می‌کنند.
رقابت انگلیس و آلمان و سلب امنیت مردم ایران

ژاندارمری ایران با کـمک کـارشناسان سوئدی به وجود ‌‌آمد. وظیفه ی اصلی‌ ژاندارمری،حفظ امنیت راه‌های اصلی ارتباطی،تجاری و جمع‌آوری مالیات در ولایات بود. در کنار ژاندارمری،«نظمیه»به‌ عنوان‌ حافظ‌ امنیت و آرامش داخل شهرها،وظیفهء سنگینی را به‌ عهده داشت.انگلیسی‌ها،با توجه به رقابت خود بـا آلمـان‌ها‌ در ایران،همواره ژاندارمری را به‌ حمایت و جانب‌داری از نیروهای آلمانی در ایران و انجام عملیات ضد متفقین‌ متهم‌ می‌کرد و قصد داشت زمینه ی انحلال آن را فراهم آورد. همزمان با تشکیل پلیس جنوب،تبلیغات ضـد ژانـدارمری آغاز شد و انگلیسی‌ها، ژاندارمری را دشمن مال و نـاموس مـردم معرفی می‌کردند. آنها با ترفندهای گوناگون درصدد رخنه‌ در نیروهای امنیتی و مختل کردن نظم عمومی بودند و مردم،هنگام چپاول و درگیری‌ها، پناهگاه مطمئنی برای رفع مشکلات خود نمی‌یافتند. وزارت امور خـارجه در نـامه‌ای به وزارت‌ داخله،وضعیت امنیتی شـهر اصـفهان را در‌ نتیجه ی اقدامات پلیس جنوب،این چنین تشریح کرد: «بنا بر اطلاعات واصله از اصفهان، قوهء موسوم به پلیس جنوب که دولت،آنها را به‌ رسمیت ‌نشناخته ‌است‌، در آنجا همواره بر عدهء خود می‌افزایند و چندی است به واسطهء حقوق‌ کافی‌ که مـی‌دهند،مأمورین نـظمیه هم در پلیس جنوب داخل شده،به کلی کار را فلج می‌کنند. چون تکلیف قزاقخانهء اصفهان هم معلوم نیست،قزاق‌ها بدون ترس و ملاحظه،خودسرانه رفتار می‌کنند.نظمیهء اصفهان،فوق العاده پریشان و از‌ هر‌ جهت ناقص‌ است.در شهر همه قسم دزدی مـی‌شود.امنیه هـم ترتیب صـحیحی ندارد و همه روزه مراسله‌ راجع به سرقت‌های پی‌درپی مال التجارهء اتباع خارجه به کارگزاری می‌رسد.اتباع ماشاء اله‌ خان به عـناوین‌ مختلف‌ در‌ اصفهان و کاشان و بین‌ راه‌ مشغول‌ تعدی هستند و کسی جرأت‌ ممانعت و مـخالفت ندارد».

منبع: الیور باست،آلمانی‌ها‌ در‌ ایران(نگاهی به تحولات ایران در جـنگ جـهانی اول بـراساس منابع دیپلماتیک‌ فرانسه)،ترجمه‌ حسین‌ بنی احمد، تهران، شیرازه، 1377 ،ص 98.
https://www.cafetarikh.com/news/49573/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما