۱
plusresetminus
رعد نوشت: شعار دادن و میتینگ برگزار کردن باعث نابودی پلیس جنوب نخواهد شد، اگر این دسته افراد واقعاً به دنبال تخلیه کشور از قشون اجنبی بودند، حداقل می‌‌بایست قشونی فراهم می‌‌کردند که امنیت اطراف تهران را عهده دار شود.
انتقاد از نحوه مقابله دولتمردان با پلیس جنوب

بعد از استقرار پلیس جنوب ایران که به بهانه جنگ جهانی اول و محافظت از منابع نفتی صورت گرفت، دولتمردان ایرانی به جای تصمیم و اقدام قاطعانه، به برگزاری میتیگ و دادن شعار اکتفا کردند. این موضع مورد انتقاد بسیاری از روشنفکران قرار گرفت. حتی روزنامه‌ها نیز به انتقاد از آن پرداختند. روزنامه رعد از جمله این روزنامه‌ها است:

«رعد نوشت شعار دادن و میتینگ برگزار کردن باعث نابودی پلیس جنوب نخواهد شد، اگر این دسته افراد واقعاً به دنبال تخلیه کشور از قشون اجنبی بودند، حداقل می‌‌بایست قشونی فراهم می‌‌کردند که امنیت اطراف تهران را عهده دار شود؛ نه این که ماه‌ها ولایات و ایالات کشور بی‌حکومت مانده و هرج و مرج و اغتشاش در تمام نقاط کشور مضاعف گردد و بهانه لازم برای قشون کشی بیگانه مهیا شود. نوشته شد چگونه می‌‌توان در مورد پیشرفت قشون انگلیس در خراسان و سیستان سخن به‌‌ میان آورد حال آن که شش ماه است اهالی مشهد فریاد می‌‌زنند والی می‌‌خواهند و دولت مستوفی الممالک هنوز نتوانسته‌‌اند کسی را معرفی نمایند و می‌‌گویند همین دو روزه کسی را اعزام خواهند کرد؟ متجاوز از دو کرور تومان مال‌التجاره مردم بیچاره اصفهان در فاصله یک ماه غارت شد و اهالی از دو ماه قبل تعطیل عمومی کرده‌‌اند و در تلگرافخانه متحصن شده‌‌اند و تقاضای تغییر والی می‌‌کنند اما هنوز جواب مساعدی به آن‌ها داده نشده است. در این شرایط چگونه می‌‌توان انتظار داشت پلیس جنوب تشکیلات خود را در آن سامان گسترش ندهد؟ رعد پرسید آیا این روزنامه که جز مقاله نوشتن کاری ندارد باعث بسط نفوذ اجانب شده است یا کسانی که جز استتار حقایق کاری ندارند؟.»



منبع: حسین آبادیان، ایران از سقوط مشروطه تا کودتای سوم اسفند، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی، 1385، ص 205
https://www.cafetarikh.com/news/49715/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما