۱
plusresetminus
در این سال‌ها گراتیان یاتسویچ به عنوان نماینده سیا در تهران فعال بود و گام‌های مؤثری برای متشکل کردن گروه نخبگان طرفدار سیاست‌های محافلی خاص در امریکا برداشت..
واگذاری حزب مردم توسط علم
تشکیل حزب مردم توسط علم، در دوره‌ای خاص صورت گرفت. این دوره مقارن با تحولات سیاسی در بعد خارجی و داخلی بود و سپردن ماموریت تشکیل حزب مردم به اسدالله علم بی‌ارتباط با این تحولات نبود. در واقع شاه با اعتماد به علم و رویکرد او در جلب توجه مریکاییان، از او خواست تا عهده‌دار ریاست حزب مردم شود.
«این سال‌ها (بعد از تشکیل حزب مردم) مهم‌ترین سال‌های بحران سیاسی در ایران به شمار می‌آیند. در این سال‌ها بود که حزب محافظه‌کار انگلیس برای یک دوره دیگر قدرت را در دست گرفت و انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار شد و در نهایت کندی قدرت را قبضه کرد. از سوی دیگر در این سال‌ها شاهد حضور کسانی هستیم که در اصطلاح از آن‌ها به عنوان نخبگان سیاسی طرفدار امریکا یاد می‌شود.... از سوی دیگر در این سال‌ها گراتیان یاتسویچ به عنوان نماینده سیا در تهران فعال بود و گام‌های مؤثری برای متشکل کردن گروه نخبگان طرفدار سیاست‌های محافلی خاص در امریکا برداشت. در این هنگام بود که در خود امریکا تلاش‌هایی برای روی کار آوردن دکتر علی امینی به عنوان مطلوب‌ترین آلترناتیو اقبال انجام می‌شد. در این سال‌های حساس علم نمی‌توانست از تحولات بی‌اطلاع باشد. او مردی بود که در زیر و بم تحولات این دوره نقش فعال داشت؛ او محرم اسرار شاه بود و بر بسیاری از اسرار واقف. علم در واپسین روز‌های دولت اقبال از دبیرکلی حزب کناره گرفت و آن را به یحیی عدل سپرد.»


منبع: حسین آبادیان، دو دهه واپسین حکومت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌های سیاسی، 1383، صص 75- 76
https://www.cafetarikh.com/news/49805/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما