کتاب «تاریخ و جلوههای عزاداری امام حسین(ع) در ایران (با تکیه بر دوره صفویه) پژوهشی در زمینه عزاداریهای ماه محرم در عصر صفوی و بررسی چگونگی ایجاد نمادهای عزاداری برای درک بخش مهمی از زندگی اجتماعی ـ سیاسی بهویژه مذهبی مردم ایران اهمیت دارد...
جدا از اینکه وهابیت بر خلاف سایر مسلمانان با اصل زیارت مخالف است، به دلیل اینکه زیارت حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) متضمن چند امر مهم است، مخالفت جدی با آن داشته و این زیارت را شرک میخوانند.
رشد تعزیه در دوره قاجار علاوه بر عوامل داخلی همچون: علاقه هیئتهای عزاداری و عموم مردم عزادار به ارائه و دیدن صحنههای نبرد ماندگار کربلا و جانبازیهای سیدالشهدا و اصحاب با وفایش ...
روزى غلامى را دیدم با خوراک خود سگى را شریک قرار داده، پرسیدم: چرا چنین مى کنى؟ گفت: یابن رسول الله من محزونم و جویاى سُرورى هستم، مى خواهم با مسرور کردن این حیوان غم از دلم زدوده شود. زیرا من بنده مردى یهودى هستم، مایلم از او جدا شوم
پنج کار را انجام بده و آن گاه هرچه مى خواهى، گناه کن. اول، روزى خدا را مخور و هرچه مى خواهى گناه کن. دوم، از حکومت خدا بیرون برو و هرچه مى خواهى گناه کن.
همچنین بر اساس تحلیل ارائه شده از واقعه عاشورا و نقش و معنای عزاداری به آسیبشناسی مراسم عزاداری و ترسیم چارچوب صحیح برگزاری آن پرداخته شده است. در نهایت بهعنوان «ختامه مسلک» غزلی از عارف والامقام حافظ در توصیف واقعه عاشورا شرح داده شده است.
امام فرمود: (تأثیر نکردن سخنان من در دل و قلب شما) در اثر آن هدایای حرامی است که به دست شما رسیده است و به خاطر آن لقمه و غذاهای حرامی است که شکمهای شما را پر کرده است....
نینوا جایی است که حرّ دستور یافت حضرت را در بیابانی بی آب و علف و بی دژ و قلعه فرود آورد. امام(ع) برای اقامت در محل مناسبتری، به حرکت خود ادامه داد تا به سرزمینی رسید. اسم آنجا را سئوال فرمود؛ تا نام کربلا را در جواب شنید، گریست و فرمود:« پیاده شوید، اینجا محل ریختن خون ما و محل قبور ماست. و همین جا قبور ما زیارت خواهد شد، و جدّم رسول خدا چنین وعده ...