کمیسیونی برای تحویل گداها به وزارت راه تشکیل شده و از دیروز نیز شهرداری عدهای از گداها را جمعآوری کرد. شهرداری تهران از روز گذشته اقدام به جمعآوری گدایان کرده ولی طبق برنامه از روز ۱۴ ماه جاری (پنجشنبه) در تمام نقاط شهر، مامورینی که برای این کار تعیین شدهاند شروع به کار خواهند کرد.
او دربارهی قدیمیترین کتابفروشی تهران نیز عنوان میکند: «کتابفروشی اسلامیه در خیابان پانزده خرداد از کتابفروشی ما قدیمیتر است».از میان شلوغیهای بازار به خیابان پانزده خرداد نرسیده، به چهارراه سیروس میروم تا در بازار آهنگران، کتابفروشی اسلامیه را پیدا کنم.
نزدیک به 200 سال پیش روستایی پر از درختان چنار و باغ در شمال شهر ری که زمان شاه طهماسب اول صفوی به دور آن بارویی با چهار دروازه و 114 برج به شماره سوره های قرآن بنا شده بود، از فرسنگ های دور با لکه سبزی نمایان بود. و آن را « تهران » می خواندند.
طهران 45 سال پیش شهری بود به وسعت تقریبی 21 کیلومتر مربع که تعداد جمعیتش را بین 250 تا 300 هزار نفر تخمین می زدند.تعداد جمعیت شهر از آن جهت معلوم نبود که هنوز آمارو احصاییه معمول نشده، داشتن شناسنامه هم باب نشده بود و تا موقعی که اولین سرشماری انجام گرفت تعداد جمعیت شهر را با حدس و گمان تخمین می زدند.
از همان شبی که قرار بود حلول ماه مبارک رمضان در آسمان تهران نمایان شود خانوادههای زیادی با آب، آیینه و سبزه راهی پشت بام میشدند تا هلال آغاز ماه مبارک رمضان را به چشم خود ببینند. در تهران قدیم اعلام زمان سحر و افطار با شلیک گلوله توپ همراه بود. چنان که در هر گوشه ای از شهر دو توپ جنگی کار گذاشته میشد که این توپها هنگام سحر و اذان مغرب 3 بار شلیک ...
پس از طى این تشریفات و مورد پسند واقع شدن دختر، خواستگاران به خانه برگشته و آنچه را دیده و مشاهده کرده بودند با جوانى که قصد ازدواج داشت در میان مىگذاشتند در صورت موافقت وى، پدر داماد همراه با چند تن از بزرگان و ریش سفیدان فامیل به خانه دختر رفته و به اصطلاح شیرینى مىخوردند.
در طهران قدیم تن پوش بسیاری از مردان، لباسی بلند و گشاد به نام جبه بود چون این تن پوش بسیار راحت و دوام خوبی داشت و مردم دیگر نقاط کشور روی خوشی به آن نشان دادند تا آنجا که در کل ایران جبه، لباس رسمی شناخته شد که با توجه به طبقات مختلف جامعه، جنس جبه گوناگون بود. طبقات ممتاز، جبه شان را از جنس ماهوت می دوختند و سایر طبقات که استطاعت خرید ماهوت را نداشتند ...
رضاخان سردار سپه در دوران وزارت جنگی خود 1302 - 1300 تصمیم به احداث این جاده گرفت. او تازه شروع به خریدن املاک و مستغلات کرده و باغی در سعدآباد را که قبلاً از مستغلات بانو عظمی خواهر ظل السلطان و دختر ناصرالدین شاه بود در شمال قصبه تجریش خریداری کرده بود.
در 20 مهرماه 1350 محمدرضا پهلوی با هدف بزرگداشت 25 قرن حکومت پادشاهی در ایران جشنی برگزار کرد که با بیش از سیصد میلیون دلار هزینه گرانترین و مجلل ترین جشن زمان خود بود.جشن های 2500 ساله شاهنشاهی در حالی با صرف هزینه های گزاف انجام می شد که در همان تاریخ متجاوز از نیمی از جمعیت کشور در روستاها و حومه شهرهای بزرگ در فقر و فلاکت زندگی میکردند
به نظر میرسد شاه با دعوت از سران کشورهای دنیا و به راه انداختن جشنهای 200 ساله، برای بهاصطلاح به رخ کشیدن قدمت تاریخی ایران در صدد جلب حمایت خارجیان بود و میخواست به آنان نشان دهد که دنبالهرو کوروش است و این جشنهای 2500 ساله نشانه دوام و پایداری سلطنت او است. بررسی اقدامات بینالمللی رژیم شاه در جشنهای 2500 ساله بیشتر اهداف خارجی شاه را ...
همه چیز جشن را از پاریس آورده بودند. در دشت خاکی خشک و مرتفع تخت جمشید اردوگاهی مرکب از خیمههای گرانبها به وسیله ژانسن دکوراتور فرانسوی برپا شده بود. باکارا، گیلاس پایهدار کریستال طراحی کرد، سرالین جایگاه میهمانان را روی سفالهای قرن پنجم پیش از میلاد ساخت، رابرت هاویلند، فنجان و نعلبکیهایی ساخت که فقط یک بار مورد مصرف میهمانان قرار گرفت، غذاهای ...
اسناد موجود حاکی از صرف این هزینه جهت ایجاد محل برگزاری جشن، پذیرایی از مهمانها اعم از رؤسای کشورها، پادشاهان و ایرانشناسان از کشورهای مختلف، اعطای مدال یادبود جشن به شخصیتها و40 نفر از افسران شرکتکننده در مراسم جشن و...
درباره نقش اسرائیلیها در جشنهای 2500 ساله، روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل بر این باور است که فکر اولیه برگزاری جشن از سوی کارشناسان اسرائیلی طرح شده بود. کارشناسان اسرائیلی بودند که برای نخستین بار فکر برگزاری جشن را به مناسبت گذشت 2500 سال از تأسیس شاهنشاهی مطرح کردند. هدفهای این جشنها به ویژه اسلامزدایی در ایران بود
آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلستان در ایران قبل از انقلاب، درباره جشن هنر شیراز چنین میگوید : ... فستیوال بینالمللی هنری شیراز (جشن هنر شیراز) که سالانه برگزار میشد از آغاز به علت نوآوریها و نمایشاتی که با روحیات جامعة سنتی و اسلامی ایران تطبیق نمیکرد موجب تضادها و مباحثاتی شده بود.
شاه در مقابل مطالب انتقادی مطبوعات خارجی معمولا جواب می داد: مخارج برگزاری جشن های 2500سال آنچنان که تصور می شود زاید و غیر ضروری نبوده است. چون غیر از اجرای بعضی طرح های عمرانی مثل: ساختن مدرسه، برق رسانی به روستاها، جاده سازی و توسعه مخابرات چادرهای نصب شده ...
برگزاری جشنهای 2500 سالهی شاهنشاهی یکی از سیاستهای رژیم برایتحکیم مبانی مشروعیت سلطنت خویش بود. از طرف دیگر رژیم قصد داشت که با تکیهبر ارزشها و سنتهای باستانی و ترویج آنها در جامعهی ایران، به مبارزه با ارزشهایاسلامی بپردازد و آنها را تضعیف نماید، این سیاست از بدو تأسیس سلسلهی پهلویآغاز شده بود. امام خمینی ...
باستانگرایی، مدرنیسم اجباری و دیگر سیاستهای فرهنگی عصر پهلوی سرانجام سبب شد شکافها، تعارضات و تنشهایی فرهنگی در جامعۀ ایران بهوجود آید. هویت ایرانی طی تاریخ، بهرغم تأثیرپذیری از فرهنگها و تمدنهای متعدد و نیز تحمل فرازونشیبهای مختلف، بهویژه قرار گرفتن در معرض تهاجمات اقوام دور و نزدیک، همچنان توانسته بود بر محور و اساسی واحد، تداوم خود را ...