۰
plusresetminus
در تصویر زیر یکی از اولین دسته‌های موزی نشان داده شده است که به نروژ فرستاده شدند. کریستین ماتیسن (Christian Mathiessen) یکی از افرادی است که در این تصویر حضور دارد. او یکی از چهار واردکنندۀ بزرگ میوه به نروژ است. نروژ، بعد از انگلستان، دومین کشور اروپایی است که این میوه را وارد قارۀ سبز کرد.
عکس/وقتی که اولین بار موز وارد نروژ شد
در تصویر زیر یکی از اولین دسته‌های موزی نشان داده شده است که به نروژ فرستاده شدند. کریستین ماتیسن (Christian Mathiessen) یکی از افرادی است که در این تصویر حضور دارد. او یکی از چهار واردکنندۀ بزرگ میوه به نروژ است. نروژ، بعد از انگلستان، دومین کشور اروپایی است که این میوه را وارد قارۀ سبز کرد. موزهای نشان‌داده‌شده در تصویر موزهای گروس میشل (Gros Michel) است. گروس میشل، که اغلب «بیگ مایک» (Big Mike) شناخته می‌شود، یکی از ارقام صادراتی موز است و تا دهۀ ۱۹۵۰م مهم‌ترین نوع صادرشده به ایالات متحده امریکا به‌شمار می‌آمد.




وقتی که اولین بار موز وارد نروژ شد (۱۹۰۵م)


«اگرچه موزها ممکن است فقط نوعی میوه به‌نظر برسند، آنها تنوع گسترده ای از مشکلات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را نشان می‌دهند. تجارت موز از امپریالیسم اقتصادی، بی‌عدالتی در بازار تجارت جهانی و جهانی شدن اقتصاد کشاورزی حکایت می‌‌کند. موز همچنین چهارمین محصول خام جهان است و یکی از بزرگ‌ترین سازندگان سود در سوپر مارکت‌ها به‌شمار می‌آید، و این آن را برای امنیت غذایی و اقتصادی جهانی حیاتی می‌سازد. به عنوان یکی از اولین میوه‌های گرمسیری صادراتی، موز یک راه ارزان برای آوردن «مناطق استوایی» به امریکای شمالی و اروپا بود. موز چنان به صورت یکی از مواد غذایی ارزان‌قیمت معمول شده است که ما اغلب فراموش می‌کنیم جایی را که از آن می‌آید و نیز چگونگی رسیدن آن به اینجا را.»

منبع:پایگاه عبرت پژوهی تاریخی

https://www.cafetarikh.com/news/29158/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما