۰
plusresetminus
اسم این سه برادر که در گزارش با عنوان " رشیدیان " آمده عبارت است از: سیف الله، اسد الله وقدرت الله. با توجه به ارتباطاتی که این سه نفر در میان گروه های تبهکار ایرانی و همچنین در بین نخبگان متمول از جمله خاندان پهلوی داشتند، سیا و دولت بریتانیا به شدت روی آنها حساب باز کرد.
خیانت خانوادگی به آرمان های ملی!
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

خیانت خانوادگی به آرمان های ملی!

کودتا علیه نهضت ملی شدن نفت اگرچه در راستای منافع غرب انجام می شد و در نهایت منفعت اصلی آن، از آن  غربی ها می شد؛ اما بودند ایرانیان که با قیمتی ارزان خود را به غرب و منافع غرب فروختند؛ تا چند روزی بیشتر و مرفه تر در قدرت باقی بمانند. حتی اگر این ماندن به قیمت بی آبرویی باشد. جالب آنکه در میان این عوامل داخلی غرب، بودند کسانی که خانوادگی خود را در اختیار آنها قرار دادند! از جمله این افراد می توان به برادران رشیدیان اشاره کرد:

«سه برادر ایرانی که همکاری تنگاتنگی با سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا داشتند، در کمک به اجرای کودتای 1953 نقشی محوری ایفا کردند. اسم این سه برادر که در گزارش با عنوان " رشیدیان " آمده عبارت است از: سیف الله، اسد الله وقدرت الله. با توجه به ارتباطاتی که این سه نفر در میان گروه های تبهکار ایرانی و همچنین در بین نخبگان متمول از جمله خاندان پهلوی داشتند، سیا و دولت بریتانیا به شدت روی آنها حساب باز کرد. سیف الله که بزرگ تر از همه بود، یک موسیقی دان معتاد بود که از فلسفه و تاریخ لذت می برد. برادر دوم، اسد الله، فردی تنومند و سرزنده بود که اغلب در عکاسی ها دیده می شد. اسدالله همان کسی بود که شاه و خواهرش را به شرکت در کودتا ترغیب کرد. برادر سوم، قدرت الله، در سرمایه گذاری ها سود خوبی کرد و روابط خوبی با بازار داشت. وقتی عوامل آمریکا در پی به راه انداختن اختلال در میان تجار و بازرگانان بودند، وی برای سیا بسیار خوب عمل کرد.»1

1-کریستوفر پتریک، سیا در ایران، ترجمه: نعمت الله عاملی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1393،  ص 57




https://www.cafetarikh.com/news/32963/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما