۰
plusresetminus
وبلاگ قاب تاریخ

عکس/مُهر مشهور داریوش

این مُهر استوانه ای که به حدود 400 تا 500 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد، در آرامگاهی در مصر پیدا شده است. روی این مُهر صحنه‌ای از شکار شیر به دست داریوش بزرگ را مشاهده می‌کنید. در میانه‌ی صحنه نیز نشانه‌ی اهورامزدا، پشتیبان شاهان ایران، دیده می‌شود. همچنین در زیر پای اسب نیز شیری به وسیله ی تیر و کمان داریوش کشته شده است.
عکس/مُهر مشهور داریوش


( مُهر استوانه ای عقیق)

این مُهر استوانه ای که به حدود 400 تا 500 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد، در آرامگاهی در مصر پیدا شده است.  روی این مُهر صحنه‌ای از شکار شیر به دست داریوش بزرگ را مشاهده می‌کنید. در میانه‌ی صحنه نیز نشانه‌ی اهورامزدا، پشتیبان شاهان ایران، دیده می‌شود. همچنین در زیر پای اسب نیز شیری به وسیله ی تیر و کمان داریوش کشته شده است. به علاوه، در کناره‌ی این مهر، نوشته‌ای به خط میخی و  به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی وجود دارد که به مفهوم " داریوش، شاه بزرگ" است. داریوش بزرگ(داریوش اول) امپراتوری هخامنشی را به اوج شکوفایی رساند. این مُهر عقیق نیز مشهورترین یادگار پارسی‌ها در مصر است که از آرامگاه تبس(Thebes) پیدا شده است.


همانطور که در تصویر مشخص است دو نخل در مُهر داریوش وجود دارد. به گفته ی «ماری کُخ» در کتاب « از زبان داریوش »؛ نخل، سمبل حاصلخیزی بوده است. نخل تقریبا تمامی نیازهای زندگی را بر می آورد: از هسته ی نخل نان می پختند و از میوه ی آن شراب و سرکه و عسل و غذاهای دیگر می ساختند. از برگ های نخل انواع وسایل خانگی می بافتند و ذوب کنندگان مس از هسته ی خرما به جای سوخت استفاده می کردند و از « هسته های خیس شده » به عنوان غذای گاو نر و گوسفند پرواری استفاده می شد(صفحات 315 - 316).

https://www.cafetarikh.com/news/35109/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما