۰
plusresetminus
این نقش برجسته متعلق به بهرام اول،چهارمین پادشاه ساسانی،است در حالی که حلقه ی قدرت را از اهورامزدا می ستاند و احتمالا بر دشمن ناشناخته ای پیروز شده است.
تاج ستانی و پیروزی بهرام اول
بهرام اول در سمت راست درحالی که بر روی اسبی نشسته، با دست راستش، « دیادمی » را که به حلقه ی قدرت(حلقه ی پادشاهی) بسته شده، از دست راست اهورامزدا می گیرد.


تاج بهرام همانند دیگر شاهان ساسانی گوی مانند است و تاج اهورامزدا نیز دندانه دار است. لباس شاه و اهورامزدا مجلل است و تزیینات اسبان نیز، کاملا شبیه هم اند. وجود باد در دو سوی مختلف سبب شده تا «دیادمی » که به تاج هردو بسته شده است، به همراه قسمتی از لباسشان به اهتزاز در آید.

صحنه ی دیهیم ستانی یا همان تاج ستانی پادشاهان ساسانی از نظر بسیاری از دانشمندان، اوج پیکره تراشی دوره ی ساسانی است زیرا در این نقوش نسبت ها و اندازه ی اندام مردان و اسبان و حتی سرخرگ ها و سیاهرگ های پاها و شکم اسب ها با ظرافت تمام نشان داده شده است.

اما در این نقش دو جعل رخ داده است. همانطور که در تصاویر اول و دوم مشخص است شخصی ناشناخته در زیر پای اسب بهرام اول است که البته مورخان معتقدند این نقش بعدا توسط « نرسی »، برادر بهرام اول، ایجاد شده است. « نرسی » جعل دوم را در کتیبه ی بهرام اول به کار برده است که این کتیبه در نزدیکی همان نقش ایجاد شده است. در این کتیبه «نرسی» نام بهرام را حذف کرده و نام خود را جای آن قرار داده است تا به این وسیله نشان دهد که نقش متعلق به نرسی است و پیروزی او را نشان می دهد.

https://www.cafetarikh.com/news/35085/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما