۰
plusresetminus
قبل از تولد ولیعهد و پس از درگذشت تنها برادر تنی شاه -على رضا- غلامرضا بسیاری از وظایف تشریفاتی ولایتعهدی را عهده‌دار بود.
نقش غلامرضا پهلوی در امور سیاسی
غلامرضا پهلوی از برادران ناتنی محمدرضا، از جمله افرادی بود که نقش زیادی در امور اقتصادی داشت و از این راه توانست ثروت خوبی برای خود دست و پا کند. البته فعالیت‌های غلامرضا تنها محدود به مسائل مالی نبود؛ بلکه او در امور سیاسی نیز دخالت داشت:
«غلامرضا پس از اقامت یک ساله در آمریکا با جلب موافقت محمدرضا به ایران باز می‌‌گردد و وارد دانشکده افسری می‌شود و در مهر ۱۳۲۷ دانشکده نظام را به پایان می‌‌برد. وی در اسفند ۱۳۵۰ به درجه سرتیپی می‌رسد. غلامرضا به عنوان یک مقام رسمی نظامی به شمار می‌رفت و در ضیافت‌های خارجی و داخلی به به جای شاه حاضر می‌شد قبل از تولد ولیعهد و پس از درگذشت تنها برادر تنی شاه -على رضا- غلامرضا بسیاری از وظایف تشریفاتی ولایتعهدی را عهده‌دار بود و در سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹ چنین شایع شده بود که او رسماً به عنوان ولیعهدی برگزیده خواهد شد. در اوایل سال ۱۹۵۹ عده‌ای ‌از سیاستمداران و نظامیان تلاش کردند که غلامرضا را به درجه ولایتعهدی برسانند چون انتظار سقوط سریع را داشتند، ولی این موضوع با تولد رضا، پسرش، خاتمه یافت. اهم مشاغل وی عبارت بود از ریاست کمیته المپیک، ریاست باشگاه سوارکاران آجودان ویژه شاه، ریاست عالی بازرسی ویژه ستاد فرماندهی عالی، عضو شورای نیابت سلطنت.»


منبع: جلال اندرمانی‌زاده و مختار حدیدی، پهلوی‌ها، خاندان پهلوی به روایت اسناد، فرزندان رضاشاه، جلد دوم، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1374، ص 12
 
https://www.cafetarikh.com/news/49722/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما