در دهم اسفند 1317 شمسی محمدرضا پهلوی برای ازدواج با فوزیه به مصر سفر کرد؛ ازدواجی که چندان دوام نیاورد. او بزرگترین دختر ملک فؤاد یکم و همسر دومش نازلی صبری بود. ازدواج او با محمدرضا به هنگام ولیعهدی او در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۳۹ در قاهره انجام گرفت. پس از برگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج در تهران نیز تکرار شد. محمدرضا در جریان این سفردیداری هم از دانشگاه ...
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و طبق اسنادی که از منزل جعفر شریف امامی کشف گردید، اسامی بسیاری از فعالان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی فراماسونری دوره پهلوی دوم طی نوشته روزنامه ای به اطلاع عموم مردم رسید.
واقعه رژی، رویداد بسیار مهمی است. این واقعه را بسیاری از مورخان و تحلیل گران تاریخی، مقدمه انقلاب مشروطه می دانند. تحلیلی که دور از واقعیت نیست. واقعه رژی اولین قیام مردمی بر ضد دوگانه استعمار و استبداد است . با این حال عامل بسیار مهم دیگری باعث اهمیت این پدیده مهم در تاریخ معاصر ایران شده است . . .
در محله بازار، بنایی قرار دارد که به آن مسجد جامع تهران میگویند و فاصله میان آن دو را نیز بینالحرمین میخوانند. درباره زمان احداث این مسجد، اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گویا ساخت بخشی از آن به دوره شاه عباس دوم صفوی بازمیگردد و سازنده آن نیز فردی به نام رضیالدین بوده است. پس از پایتخت شدن تهران در دوره قاجاریه، بنای این مسجد هم مرمت شد و توسعه ...
در همان سالی که مراکش اعلام استقلال کرد (۱۳۳۵) سلطان محمد پنجم پادشاه مراکش در پاسخ به دعوت رسمی پادشاه ایران قصد سفر به تهران را داشت که مرگ مجالش نداد . اما دهه ۴۰ اوج رفت و آمدها بین تهران و رباط بود. ۲۴ خرداد ۱۳۴۳ محمدرضا شاه پهلوی و همسرش از آمریکا راهی مراکش شدند و روز ۲۳ فروردین ۱۳۴۷ سلطان حسن دوم پادشاه مراکش به تهران آمد . . .
در این نامه فردوست ضمن ابراز وفاداری به شخص امام خمینی (ره) و نیز ابراز انزجار از رفتارهای حکومت پهلوی و شخص شاه از مدنی تقاضا می کند تا برای برخی امور وی را مساعدت نماید . . .
فراماسونری هنوز نیز که دهه ها از آغاز به کار و حضور ایرانیان در آن می گذرد، پدیده ای مرموز و کمی پنهان است. فراماسونهای ایرانی به تدریج رشد و پیشرفت بسیار زیادی در زمینه بدست آوردن قدرت را تجربه کردند و توانستند در ارکان قدرت پهلوی نفوذ کنند. من جمله شریف امامی . . .
مشروطه خواهان کمتر توانستند از آزادی های اعمال شده در این دوره بهره درست ببرند. آنان به جای مقابله با استعمار و استبداد به مواجهه با دیانت و مقابله با شیخ فضل الله پرداختند. در این میان باید به روزنامه های مشروطه خواه اشاره کرد که دست در دست استعمار به مقابله با روحانیت پرداختند. افسوس که این فرصت مغتنم صرف تلاش های بی موردی شد . . .
ایران در دوره قاجار به تدریج در اقتصاد جهانی ادغام شد. از همین روست که جان فوران، ایران عصر قاجار را کشوری در آستانه وابستگی می داند. این مسئله به تدریج در وابسته شدن بیشتر ایران و افتادن بازار ایران در دست خارجی ها خود را نشان داد . . .
شرق شناسی از مهمترین لوازم آشنایی غربیان با جهان غرب است. جدای از اینکه آثاری که در این زمینه به رشته تحریر درآمد، گاهی قضاوتهای نا به جا و نادرستی را در درون خود داشت. عبارات زیر در باب روایت جیمز موریه در توصیف تخت جمشید طمع و رقابت و جذابیت آنان برای نگارش هویت و ماهیت نقاط مختلف شرق را نشان می دهد . . .
شیخ انصاری از بزرگان و چهره های شاخص اصولیون فقه شیعه بود. در ادامه آنچه می آید نمونه ای از تعامل او با طلاب است. طلابی که البته به چهره ها و اشخاص بزرگی چون آخوند خراسانی تبدیل شدند. داستان زیر روابط این استاد و دانشجو و ارادت آنها به یکدیگر را به خوبی نشان می دهد . . .
در این سند اعلامیه مجمع قاجاریه درباره انتخاب نماینده مجلس شورای ملی از میان شاهزادگان و اعلام زمان رای گیری و جایگزینی نماینده ای به جای مرحوم شاهزاده ثقت السلطنه آمده است
بانک شاهنشاهی به موجب امتیازنامه ۱۳۰۷، تأسیس و اداره آن به مدت شصت سال به بارون جولیوس رویتر، یهودی آلمانی تباری که تابعیت انگلیس و دین مسیح را پذیرفته بود، واگذار شد.
مسجد و مدرسه سپهسالار نخستین و بزرگ ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است که طراحی آن آمیزهای از معماری ایرانی و معماری مسجدهای استانبول است. به طور کلی طرح این بنا الهام گرفته از مسجد جامع اصفهان و مدرسه چهارباغ اصفهان و مسجد ایاصوفیه استانبول است . . .
شاه نه تنها به مبارزه با فساد در داخل کشور اهتمامی نداشت، بلکه برای جلوگیری از اشاعه فساد نزدیک ترین افراد منسوب به خود نیز تلاشی نمی کرد. این مسئله بی آبرویی زیادی را در کشور برای خاندان سلطنت ایجاد می کرد و گاهی حتی در خارج از کشور نیز بازتاب های بسیار منفی با خود به همراه داشت . . .
مورخان مشروطه خواه تلاش کرده اند تا فضایی را ترسیم کنند که گویی شیخ فضل الله در زمانه مشروطه، عالمی تنها بود که یار و یاوری نداشت. ماجرا دقیقا بر عکس است؛ روز به روز به طرفدران شیخ افزوده می شد و یکی از راه های ایستادگی و اعدام شیخ نیز ترس از نفوذ و قدرت او بود . . .