اما از بعدازظهر روز 21 بهمنماه، در خیابان جام جم، از میدان ونک تا محمودیه جوانان انقلابی همراه کارکنان رادیو و تلویزیون ملی، که در اعتصاب به سر میبردند، زنجیره انسانی تشکیل دادند و تا اواسط روز 22 بهمنماه همانجا ماندند. در این میان، ارتش نیز با چند تانک و نفربر به مردم انقلابی پیوست و به نشانه پیروزی تیر هوایی شلیک کرد.
مخالفان شاه تنها به مخالفان داخلی محدود نبودند، بلکه بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز علیرغم آنکه از زندگی، فرهنگ و تحصیلات غربی بهره میبردند، مخالف سیاستهای شاه بودند. از این رو گزارشات زیادی از تظاهرات دانشجویان علیه شاه در کشورهای غربی همچون آلمان وجود دارد. با این حال دستگاه حکومت به جای شناسائی دقیق مخالفان، آن را به عوام چپ و تودهای در ...
سیاست حامیان حکومت بعد از رفتن شاه از کشور، نزدیکی به امام و مصالحه با او بود. بر این اساس بسیاری از حامیان داخلی و خارجی شاه، ضمن دیدار حضوری و یا تماسهای غیرمستقیم با امام، تلاش نمودند تا او را به مصالحه و برقراری روابط جدید ترغیب نمایند.
مهمترین تکیه گاه شاه در حفظ قدرت، ارتش بود. چرا که بسیاری از دوستان و مشاوران فکری شاه او را تنها گذاشته و یا شاه خود آنها را به طرق مختلف و در راستای سیاست نمایشی آشتی ملی، زندانی کرده بود. با این حال ارتش نیز چندان قابل اعتماد نبود. هارنی در این باره مینویسد
برخی معتقدند پروسه تاریخی شرق و غرب از یکدیگر جدا است. غرب با تجربه برخی از مراحل ماقبل صنعتی شدن پا به دنیای صنعتی شدن گذاشت. فئودالیسم یکی از این مراحل است. بسیاری از محققان، فئودالیسم را مشخصه منحصر غرب میدانند؛ اما برخی از تاریخنگاران و پژوهشگران با این موضوع مخالف هستند.
دیدار همافران با امام خمینی و انتشار تصویر آن در صفحه نخست روزنامه کیهان ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ را شاید بتوان میخ آخر بر تابوت رژیم طاغوت دانست، بختیار تلاش داشت تا این تصویر را انکار کرده و آن را مونتاژ قلمداد کند.
خاندان پهلوی به رغم اینکه در یک جامعه اسلامی زندگی میکردند، اما هرگز تقیدی به رعایت مسائل شرعی از خود نشان نمیدادند. اسناد ساواک نشان میدهد که اکثر اعضای خانوادهی پهلوی و وابستگان به دربار، در انواع مفاسد مالی و اخلاقی غرق بوده و هیچگونه توجهی به ماهیت اسلامی جامعه نداشتهاند.
هنر در عصر قاجار از رشد و تنوع زیادی برخوردار شد و علیرغم اینکه برخی از هنرهای رایج در دوران قبل از رونق افتادند؛ اما بسیاری از کارهای هنری با قوت بیشتری به کار خود ادامه داد. هنر منبت کاری یکی از این هنرهاست
زمینلرزه طبس، زمینلرزهای بود به شدت ۷٫۸ ریشت که در ساعت ۱۹:۳۶ روز ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷، شهر طبس و روستاهای مجاور آن را ویران کرد. این زمین لرزه قدرتمندترین زلزله ای است که تابحال در تاریخ ایران ثبت گردیده کشتههای این زلزله را بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰نفر اعلام کردهاند.
علامه امینی از نظر سیاسی یکی از حامیان امام خمینی و نهضت او بود. او در طول حیات خود با آثار، شاگردان و حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم به حمایت از امام خمینی پرداخت و با خوشبینی، او را ذخیره خدا برای جهان تشیع دانست
ماه محرم یکی از ماههای مهم برای آغاز اعتراضات سیاسی مردم و انقلابیون بود؛ زیرا فرصت عزاداریهای دستهجمعی امکان اعتراضات گروهی و طرح شعارهای سیاسی را بیش از پیش فراهم میساخت. نمونه این شرایط را میتوان در محرم سال 57 مشاهده نمود.
با ورود امام به کشور، میلیونها نفر از مردم از سراسر کشور به استقبال او رفتند. سیل جمعیت به اندازهای بود که برخی صحبت از احتمال درگیریها با خشونت بالا میدادند. اما برخلاف تصورات پیش آمده سیل عظیم جمعیت نه تنها هیچگونه درگیری به وجود نیاورد؛ بلکه جمعیت به صورت منظم از امام استقبال نمودند.
معمولا هر کس که از کشورش به نفع یک کشور دیگر جاسوسی کند خائن به شمار میآید؛ اما ظاهرا این مساله در مورد اشرف مروان طور دیگری است زیرا وی هم در کشورش مصر و هم در اسرائیل یک قهرمان محسوب میشود
دکتر علی امینی یک سال قبل از تکیه بر مسند نخست وزیری در سال 1341، در دیداری با «مئیر عزری» از چهرههای متنفذ صهیونیست در ایران، خود را از علاقمندان به اسرائیل معرفی میکند.
دانشآموزان یکی از گروههای سیاسی مهم در مبارزات حکومت پهلوی هستند که معمولا نقش آنها در انقلاب اسلامی نادیده گرفته میشود. اما واقعیت آن است که این گروه علیرغم برخی از محدودیتهای سنی و فکری، جز گروههای فعال در مبارزات سیاسی بودند. دانشآموزان با تاسی از گروههای مختلف همچون گروههای مذهبی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، عامل بسیاری از تحرکات سیاسی ...
بعد از اولتیماتوم روسیه به ایران که در پی استخدام مستشار آمریکایی صورت گرفت، کشور با وضعیت هرج و مرج و ناامنی مواجه شد. در این دوره عده زیادی از گروههای مذهبی و وطندوستان، با تقبیح و انزجار از دخالتهای روسیه در کشور، راهحلهایی را ارائه کردند. روزنامه آفتاب نیز از جمله روزنامههایی بود که در این زمینه راهحلی را ارائه داد
یکی از مسائلی که در تاریخ معاصر ما نیاز به بررسی دارد، چرایی اسلامزدایی از جامعه است. این سؤال همواره مطرح است که چرا در دوران پهلوی اول و دوم، برای زدودن دین و نمادهای اسلامی از جامعه، تا این حد تلاش شده است؟ آیا عوامل خارجی، در مقابله رژیم پهلوی با اسلام دست داشتهاند؟ کشف حجاب در کشور ما، یک حرکت استبدادی و قلدرمآبانه علیه فرهنگ و ارزشهای اسلامی ...
اجرای طرح استعماری کشف حجاب در ایران با عنوان «تجدد نسوان» با اعمال فشار و خشونت زیادی همراه بود. بر اساس اسناد موجود امرای سیاسی و نظامی رژیم پهلوی از پیشگامان این طرح بودهاند.