شرایط جغرافیای خاص ایران عصر قاجار و عدم ارتباطات گسترده اهالی مناطق مختلف از جمله شهرها و روستاها با یکدیگر، باعث شده بود تا مسافرت همواره با قواعد خاصی از جمله عدم توقف در چاپارخانهها همراه باشد. فقر مردم و به خصوص روستائیان نیز عاملی دیگر در دامن زدن به این موضوع بود و عدم مسافرت در شب را ایجاب میکرد.
ایران به طور کامل تابع سیاست های آمریکا در منطقه و جهان بود. در اوج جنگ سرد و زمانی که آمریکا و شوروی در آستانه جنگ با یکدیگر قرار داشتند، ایران نیز حالت تخاصمی خود با شوروی را حفظ کرد و در مقابل در زمانی که خبرها حاکی از تلطیف جنگ سرد شد، ایران نیز به سمت شوروی حرکت کرد...
دوران مرکانتیلیسم یا سوداگری بر پایه سیاستهای مختلفی قرار داشت. این سیاستها در بین بسیاری از کشورهای اروپایی مشترک بود و سالها پابرجا ماند. گرچه اکثر کشورهای اروپایی به این سیاستها پایبند بودند؛ اما در موارد نیز دچار اختلاف و کشمکش میشدند.
وقتی موضوع رفراندوم انقلاب سفید مطرح شد، بسیاری از مردم و روحانیون به مخالفت با آن برخواستند. مخالفت برخی از روحانیون با این لایحه به حدی زیاد بود که خواهان اقداماتی خاص جهت متوقف کردن آن بودند. روحانیون قبل از انجام آن اقدامات، با امام مشورت میکردند؛ اما امام با هر اقدام مخالفتآمیز در برابر رفراندوم نیز موافق نبودند
اگر شکلگیری گروه مجاهدین خلق را به صورت ریشهای مورد واکاوی قرار دهیم متوجه میشویم که این گروه در ابتدا از جوانانی مذهبی و مسلمان تشکیل شده بود. جوانانی که در عین اعتقاد به اسلام، گرایشات به افکار چپگرایانه نیز داشتند. همین موضوع باعث شده بود تا بسیاری از اعضای مجاهدین با تضاد اندیشه مواجه شوند تضادی که باعث شد عدهای از اعضا از آن رویگردان شوند،...
موضوع فرهنگی و تعارضات مربط به آن یکی از مشکلات اصلی حکومت پهلوی بود که باعث ایجاد فاصله و اختلاف میان حکومت و مردم نیز شده بود. این نوع تعارض منشا بدبینیهای خاصی از سوی مردم نسبت به حکومت پهلوی و از جمله خاندان پهلوی بود
آیة الله بهاءالدین محلاتی، مبارزات سیاسی ـ اجتماعی خود را از سال ۱۳۲۵ش. به بعد شروع کرد. در آن هنگام تب آزادیخواهی بالا رفته بود و این مرد مجاهد نیز با تحولات سیاسی حاکم بر جامعه در دوران حکومت دکتر مصدق ، همگام بود
زورخانه ها آنچنان محترم و مقدس هستند كه ورزشكاران بدون وضو وارد گود نمی شوند و بوسه زدن بر زمین نیز نخستین اقدام آنان پس از ورود به گود است و در واقع تمام اجزای این مكان های مقدس ورزشی، حكایتی خاص و مساحت و محل قرار گرفتن آن ها نیز فلسفهای دارد و منیت و تكبر در آن، جایی ندارد و باید خود را شكست و از بزرگ بینی ها ، رها كرد.
با توجه به پذیرش احکام و مقررات نورانی دین مقدس اسلام توسط اکثریت ملت ایران، مفهوم حکمرانی و نحوهی اِعمال حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران متناسب با آموزههای دینی و فرهنگی جامعه است. قانون اساسی ایران در اصول متعددی حق حاکمیت را به عنوان یک حق الهی معرفی و آن را متعلق به ملت دانسته است به نحوی که اداره تمامی امور کشور باید از طریق انتخابات برگزار ...
جمهوری اسلامی واکنش منطقی ملت به فرایند غربیسازی و سکولار ساختن جامعه از سوی حکومت پهلوی و همچنین سرکوب آزادیهای سیاسی و مشارکت مردم بود. این واکنش در قالب نظامی نوین و بیسابقه شکل گرفت که هم واجد محتوای اسلامی بود و هم شکل جمهوری داشت.
رفراندوم بزرگ ایران در فروردین ماه سال ۵۸ رخدادی بزرگ بود که رسانهها ناگزیر از پرداختن به آن بودند؛ روزنامههای کیهان واطلاعات که در آن زمان بیشترین مخاطب را داشتند هم از این قاعده مستثنی نبودند.
در ایران یعنی منطقهای که از دیرگاه - که آغاز آن معلوم نیست - مردم برای آبیاری و ازدیاد آب با نهایت جدیت به کار پرداختهاند تا بتوانند بیابانها و صحاری خود را حاصلخیز کنند، زندگی بدون آب نمیتواند ادامه یابد
پس از آنکه شاه توانست در سالهای بعد از کودتای 28مرداد1332، نهادهای مشارکت قانونی و نیروها و سازمانهای اجتماعی غیر رسمی را به کلی نابود سازد و فعالیت آنها را ممنوع کند.
کمپانی هند شرقی ظاهرا نهادی خصوصی بود. اما این نهاد تحت حمایت دولت انگلیس قرار داشت. همین موضوع نقش مهمی در رشد و گسترش این کمپانی داشت. در کنار حمایت دولت، برخی از عوامل نیز به رشد سریع این نهاد استعماری کمک کرد
دهه 20 شمسی را میتوان دهه رشد احزاب و گروههای سیاسی دانست که تحت عناوینی چون نهضت، جنبش و یا انجمنهای مختلف فعالیت میکردند. این موضوع گذشته از شرایط سیاسی خاص آن دوره، متأثر از عوامل چون گسترش اندیشههای بهائیت و خطر نفوذ آنان در عرصههای مختلف بود. از این رو شاهد واکنش جریانهای مذهبی در قالب انجمنهایی چون انجمن تبلیغات اسلامی هستیم.
انتشار اعلامیهی امام به مناسبت چهلمین روز واقعهی تبریز در سال 1357، امام در این اعلامیه ضمن بزرگداشت یاد شهدای تبریز موضوعات مهمی چون، محو رژیم پهلوی، قطع دست بیگانگان، حفظ اتحاد میان همه گروهها و مردم، توجه به اسلام و مبانی سیاسی آن، کنارهگیری از مکاتب غیر اسلامی، پرداختن به تجاوزات اسرائیل در جنوب لبنان و ... را مطرح کردهاند.
گرچه ایران دوره قاجار در مقایسه با کشورهای اروپایی غیرپیشرفته محسوب میشد؛ اما در مواردی چون ایجاد نظم و انضباط در امور دولتی، امنیت راهها و مسافران و مواردی از این قبیل از بسیاری از کشورهای همسایه خود همچون ترکیه پیشرفتهتر بود
مجلس به دلیل بعد استبدادی حکومت، عملا هیچ اختیاری در برابر رضاشاه نداشت. با این حال بعد از تصفیه مخالفان رضاشاه، مجلس نیز ماهیتی ضدملی پیدا کرد و به ابزاری فرمایشی جهت برآوردن منویات حکومت تبدیل شد.
امام منبع مهمی برای دروس علمی و دینی بود. بسیاری از افرادی که بر سر درس ایشان حاضر میشدند به این موضوع اشاره کرده و معتقد بودند دروس امام، منبع خوبی برای آشنایی کامل با امور دینی و اخلاقی بود. آیتالله شیخ حسن صافی از جمله افرادی است که تاثیرپذیری خود از دروس امام را اینگونه نقل کرده است.