۰
plusresetminus
او بیش از هر ایرانی دیگری ایرانی است و قریحه نمایشی فوق العاده دارد. بر حسب موقعیت، ماهرانه از تراژدی به کمدی تغییر وضع می دهد. به یاد بدبختی شور هق هق کنان اشک می ریزد، ضمن سخنرانی می خندد و یا غرولند می کند، خنده را به لعن و نفرین می کشاند، از غش و ضعف به چشمک زدن مکارانه می رسد.
مصدق السلطنه؛ از تراژدی تا کمدی
جوان و تاریخ- تاریخ شفاهی

مصدق السلطنه؛ از تراژدی تا کمدی

دکتر محمد مصدق یکی از چهره های برجسته تاریخ معاصر ایران است. نکته قابل ذکر و مهم آن است که درباره او سخنان و نظرات ضد و نقیص بسیاری وجود دارد. در حالی که برخی به ستایش و تحسین او می پردازند، برخی نیز او را مردی عوام فریب، پوپولیست و شخصیتی منفعت طلب می دانند. با توجه به اینکه در زمانه ملی شدن صنعت نفت، ثریا اسفندیاری، همسر شاه بود؛ بد نیست تصویری را که او از مصدق ارائه می دهد با هم مرور کنیم؛ جدای از آنکه درست باشد و یا نادرست و یا به حقایق تاریخ نزدیک باشد و یا دور:

«مصدق که از طرف مادر وابسته به سلسله قاجار است، در سویس بزرگ شده و دکترای حقوق خود را با درجه ممتاز از این کشور گرفته است. هیچ کس سن ا را نمی داند. سال هاست که خود را شصت و نه ساله معرفی می کند. سنی که قانونا می تواند کرسی مجلس را حفظ نماید. من از کسانی هستم که می دانند او دقیقا مسن تر از اینهاست....»

«رفتارش با من فوق العاده احترام آمیز و مودبانه ست و می گوید که مرا سخت تایید و تحسین می کند زیرا از نسل بختیاری هستم و خانواده من، مثل خانواده خود او، بر خانواده پهلوی تفوق و برتری دارد.»

«او بیش از هر ایرانی دیگری ایرانی است و قریحه نمایشی فوق العاده دارد. بر حسب موقعیت، ماهرانه از تراژدی به کمدی تغییر وضع می دهد. به یاد بدبختی کشور هق هق کنان اشک می ریزد، ضمن سخنرانی می خندد و یا غرولند می کند، خنده را به لعن و نفرین می کشاند، از غش و ضعف به چشمک زدن مکارانه می رسد. این روشن بین ترین مردمان، مدام پیژاما به تن دارد و سفرا را در بستر به حضور می پذیرد. مردی است برجسته، تطمیع نشدنی، بی نیاز، ملی گرایی است زود خشم که روحانیون و ملت تاییدش می کنند.»1

پی نوشت ها:

1-ثریا اسفندیاری، کاخ تنهایی، ترجمه: نادعلی همدانی، تهران، بی نا، 1371، چاپ چهارم، ص 150

 




https://www.cafetarikh.com/news/23008/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما