۰
plusresetminus
ویبرت بلوشر جهانگر آلمانی در سفرنامه خد درباره این تفاوت گفته است: طرز تلقی‌های مختلف درباره سایه و روشن و پرسپکتیو ما را از یکدیگر جدا می‌کرد
نگاهی به سبک نقاشی ایران و اروپا در دوره قاجار

گسترش هنر را می‌توان یکی از شاخصه‌های فرهنگی دوره قاجار دانست گرجچه هنر قاجاری در این دره تفاوت‌های زیادی با دوران پیش از خود داشت؛ اما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله نقاشی در اوج بود‌‌.‌ با این حال میان سبک نقاشی ایران در دوره قاجار با سبک نقاشی اروپاییان تفاوت‌های اساسی وجود داشت‌‌.‌ ویپرت بلوشر در این زمینه گفته است:

«در زمینه نقاشی نیز تفاوت‌های بسیاری بین طرز فکر اروپائی و ایرانی دیده می‌شود‌‌.‌ در سال ۱۹۱۶ (۱۲۹۵ ه‌‌.‌ ش) يك نقاش ایرانی به سفارت آلمان در کرمانشاه آمد و تابلو رنگ و روغنیی به اندازه طبیعی با خود آورد که خودش فلد مارشال فن هیندنبورگ کشیده بود‌‌.‌ تصویر بی‌هیچ تردیدی شباهت داشت و حاکی از مهارت قابل توجهی بود که نقاش در کار خود به کار برده بود، زیرا وی فقط به كمك يك كارت پستال به این کار دست زده بود‌‌.‌ اما آنچه نقاش به هنگام تحویل این تابلو بر زبان آورد شایان کمال توجه است‌‌.‌ از ما خواست به اطلاع مارشال برسانیم که البته به کرات نقاشان اروپائی تصویر او را کشیده‌‌‌اند‌‌.‌ اما این تصویر با آن‌ها خیلی تفاوت دارد زیرا او - یعنی نقاش - هزاران مو را دانه دانه و تك تك نقاشی کرده است‌‌.‌ آری طرز تلقی‌های مختلف درباره سایه و روشن و پرسپکتیو ما را از یکدیگر جدا می‌کرد‌.»



منبع: ویپرت بلوشر، سفرنامه بلوشر، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران، انتشارات خوارزمی، 1369، ص 299
https://www.cafetarikh.com/news/49425/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما