۱
plusresetminus
قرار شد چند نفر و هر کدام در درس یکی از مدرسان بزرگ سخنرانی کنیم تا طلبه‌ها درس را تعطیل و تظاهرات کنند. من مأمور شدم در درس آیت‌الله فاضل لنکرانی سخنرانی کنم..
واکنش یک مبارز سیاسی به مقاله توهین‌آمیز اطلاعات

مرور خاطرات بسیاری از مبارزان سیاسی انقلاب بیانگر آن است که بعد از انتشار مقاله توهین‌آمیز اطلاعات، بسیاری از مخالفان حکومت و علمای دینی آن را به شدت محکوم کردند. گرچه نقش علما و روحانیون در این رابطه بسیار پررنگ بود؛ اما گروه‌های مذهبی نیز نقش مهمی داشتند. سید ابوالفضل رضوی اردکانی یکی از مبارزان سیاسی در خاطرات خود به بخشی از مبارزات سیاسی‌اش اشاره کرده است: 
«اهانت به امام خمینی در روزنامه اطلاعات و قیام ١٩ دی ١٣٥٦ که یکی از حوادث مهم منشأ تظاهرات پی در پی و قیام‌های مختلف در قم تهران و دیگر شهرهای کشور شد ماجرای مقاله‌ای توهین‌آمیز بود که در روزنامه  اطلاعات وابسته به رژیم شاه - که از طرف ساواک تهیه و به نام نویسنده  مجهول الهویه‌ای با نام مستعار رشیدی مطلق چاپ شده بود - منتشر شد و موج اعتراض روحانیت و مردم را برانگیخت و آتش این اعتراضات از قم سرچشمه گرفت. پس از انتشار این مقاله و عصبانیت علما و بزرگان انقلابی ،قم با چندتن از طلبه‌ها و فضلای قم در جلسه‌ای تصمیم گرفتیم تظاهرات شدید راه بیندازیم و درس‌ها را به تعطیلی بکشانیم. قرار شد چند نفر و هر کدام در درس یکی از مدرسان بزرگ سخنرانی کنیم تا طلبه‌ها درس را تعطیل و تظاهرات کنند. من مأمور شدم در درس آیت‌الله فاضل لنکرانی سخنرانی کنم. جمعیت زیادی بود من قبل از شروع درس استاد ناگهان از جا برخاستم و گفتم: «حضرت استاد اجازه بفرمایید چند کلمه صحبت کنم ایشان با دست اشاره فرمود که بفرمایید. سخنم را با انا لله و انا الیه راجعون» شروع کردم. تمام صحبت‌ها یادم نیست، اما یادم هست که با صدای بلند و لرزان گفتم: حضرت استاد، اهانتی که از طرف روزنامه اطلاعات به مرجع بزرگ اسلام حضرت آیت‌الله العظمی خمینی، برای ما حواس نگذاشته ما دیگر درس را نمی‌فهمیم خواهش می‌کنم به عنوان اعتراض درس را تعطیل فرمایید.»»


منبع: سید ابوالفضل رضوی اردکانی، خاطرات سیدابوالفضل رضوی اردکانی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1385، صص 80- 81
https://www.cafetarikh.com/news/49676/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما