۱
plusresetminus
در مازندران که عملاً ملک خصوصی شاه است، مأموران او خانه‌های گلی تازه و یک شکلی را در طول جاده‌های اصلی بنا کرده و سعی می‌‌کنند کشاورزان را در آنها اسکان بدهند.
اسکان اجباری در خانه‌های گلی

رضاشاه در دوران حکومت خود به روش‌های مختلف تلاش کرد تا تمرکزگرایی قدرت را به طور کامل و گسترده به وجود آورد. او در این راه دست به اقدامات متعددی زد که یکی از آنها اجبار مردم به اسکان در خانه‌های ساخته شده توسط دولت بود:

«در مازندران که عملاً ملک خصوصی شاه است، مأموران او خانه‌های گلی تازه و یک شکلی را در طول جاده‌های اصلی بنا کرده و سعی می‌‌کنند کشاورزان را در آنها اسکان بدهند، البته با تعیین کرایه که هر وقت بتوانند آن را از کشاورزان می‌‌گیرند. به رغم اقدامات سخت گیرانه ای که جهت تشویق کشاورزان به سکونت در این خانه‌ها اتخاذ می‌‌شود، مثلاً سوزاندن کلبه‌های چوبی کشاورزان، بسیاری از این خانه‌ها هنوز خالی از سکنه است. به هنگام عبور شاه از آن جاده ها، سراسیمه چند نفر را در خانه‌ها می‌‌چپانند، و پس از عبور رضا شاه از آنجا می‌‌گذارند تا به خانه‌هایشان‌ بروند.»


منبع: محمدقلی مجد، رضاشاه و بریتانیا بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، مترجم مصطفی امیری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی، 1389، ص 464
https://www.cafetarikh.com/news/49742/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما