۱
plusresetminus
مصدق در ابتدا تمام تحصیلکرده‌ها را دور خود جمع کرد. تمام رجال پاک مملکت هم رفتند طرف مصدق حزب توده نخست‌وزیری مصدق را پذیرفت و توده‌ای‌ها از مخالفت با مصدق دست برداشتند روحانیت هم رفت پشت مصدق.
طرفداران مصدق چه کسانی بودند؟

مصدق از معدود شخصیت‌های سیاسی ایران است که وقتی نام خود را به عنوان یک فعال و مبارز سیاسی مطرح کرد، بسیاری از گروه‌های سیاسی و مذهبی از او حمایت کردند. او توانست نظر مساعد هر دو طیف راست و چپ را جلب کند. هر چند در رابطه با حمایت چپ‌ها از او دیدگاه‌های متناقضی وجود دارد. با این حال او طرفداران زیادی از هر دو جناح داشت:

«مصدق در ابتدا تمام تحصیلکرده‌ها را دور خود جمع کرد. تمام رجال پاک مملکت هم رفتند طرف مصدق حزب توده نخست‌وزیری مصدق را پذیرفت و توده‌ای‌ها از مخالفت با مصدق دست برداشتند روحانیت هم رفت پشت مصدق. آیت‌الله کاشانی هم که در عراق با انگلیس‌ها جنگ کرده بود و پدرش در جنگ با انگلیسی‌ها کشته شده بود هم پشتیبان مصدق شد. بعد تمام بازار هم به مصدق پیوستند به این ترتیب تمام مملکت افتاد در دست مصدق و او توانست نفت را ملی کند و انگلیسی‌ها را اخراج کند. من در آن موقع یکی از چهل نفر موسسین حزب ایران بودم و مصدق را پدر روحانی خود می‌دانستم از ابتدا که مصدق کاندیدای نمایندگی بود من برایش رأی جمع می‌کردم در اعلان ملی شدن بسیار فعالیت می‌کردم و هنگام انتخابات از اول شب تا صبح نمی‌خوابیدم و پهلوی صندوق رای در مسجد سپه سالار می‌ماندم تا صندوق را عوض نکنند وقتی مصدق نفت را ملی کرد روحانیت هم از او حمایت می‌کرد.»


منبع: علی اصغر سعیدی، تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران به روایت رضا نیازمند، تهران، انتشارات لوح فکر، 1397، صص 69- 70
https://www.cafetarikh.com/news/49815/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما